Het leverde een hele muur met ideeën op, voor een deel snel te realiseren.

Leegstand: Beweging maak je met burgers, niet met beton

27 juni 2016

Zomaar in een lege winkel neerstrijken. Kleur en beweging brengen. En ineens is het winkelcentrum in rep en roer. Wemelt het er van de kinderen. Blijven bezoekers er langer hangen. Dat gebeurde in het centrum van Coevorden. Daar streek op 15 juni het Drents Kennisatelier Detailhandel neer.

In de weken daarvoor opende CMO STAMM in een leeg winkelpand een pop-up galerie van kunstwerken van schoolkinderen. De kleurige schilderingen en totems lokten massaal het winkelend publiek. Eenmaal binnen was de vraag: hoe maken we dit centrum leuker? Dat leverde een hele muur met ideeën op, voor een deel snel te realiseren quick wins voor het centrumgebied.

Tijdens het Kennisatelier Detailhandel waren het opnieuw de kinderen die voor kleur en reuring zorgden. Ze beschilderden ramen van lege panden en met een uptempo gezongen “Hupsakee” gaven ze aan de deelnemers mee dat er werk aan de winkel is.

Wethouder Jan Zwiers van Coevorden gaf het startsein, Jan van der Bij van CMO STAMM (inmiddels oud-collega) keek naar ervaringen met experimenten rond detailhandel en Natasja Annyas van de Provincie Drenthe lichtte de provinciale Retail Agenda toe. Deelnemers werkten daarna aan de verbinding van winkels en cultuurhistorie, nieuwe suggesties voor lege panden onder meer met behulp van herverkaveling (nieuwe wetgeving in de maak), en leerden anders naar het centrum te kijken.

Getrokken lessen voor nu:

  • Beweging maak je met burgers, niet met beton – haak wijken en doelgroepen aan;
  • Externe en interne marketing;
  • Worden wie je bent – welk verhaal vertelt jouw centrum, kies een imago en een bijpassend aanbod;
  • Er zit muziek in het centrum – maak reuring, kleur, gezelligheid, muziek;
  • Internet is niet de vijand, omarm en knuffel het;
  • Een leeg pand is geen molensteen, maar biedt ruimte;
  • Quick wins organiseren.

Tot slot konden we onthullen dat het lege pand niet zou dichtgaan na het Kennisatelier, maar dat het wordt overgenomen door de Coevordense G1000. Zo blijft de reuring en ook de kleur, want de kinderen willen er graag blijven exposeren.

Lees ook het artikel van Coevorden huis aan huis met achtergrondinformatie en een korte impressie van de middag en bekijk het interview met Jan van der Bij en Jan Zwiers bij RTV Drenthe.

 

Deel dit bericht.

Meer informatie.

Volg ons.

Gerelateerd.

© 2020 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring

X