Het moet een ‘puur product’ worden dat geheel met Drentse grondstoffen wordt geproduceerd. Dat biedt ook kansen voor nieuwe verbindingen in de regio.

Schoenenfabriek Schutrups in Drenthe?

5 april 2018

CMO STAMM brengt de haalbaarheid in beeld van het starten van een schoenenfabriek in Drenthe. We werken samen met initiatiefnemer en bedenker Jan Schutrups (zie fotoinzet), befaamd schoenverkoper in het Drentse dorp Exloo (Borger-Odoorn). LEADER Zuidoost-Drenthe bekostigt deze verkenning.

Het idee

Jan Schutrups, vooraanstaand Drents ondernemer in de schoenen- en voetenbranche, haalt zijn schoenen uit Roemenië. Schoenen worden (vrijwel) niet meer gemaakt in Nederland. Na de succesvolle start van de Schutrups Academy, waar mensen opgeleid worden in de voetzorg, is het nu tijd om een nieuw initiatief te nemen: een Drentse schoenfabriek.

Een Drentse schoenfabriek

Jan Schutrups denkt dat dit kan. En wij denken het met hem. Het moet een ‘puur product’ worden dat geheel met Drentse grondstoffen wordt geproduceerd. Dat biedt ook kansen voor nieuwe verbindingen in de regio. Daarbij zou een coöperatie een geschikte rechtsvorm kunnen zijn.

Want uitgangspunt is:

  • De schoenen worden van Drentse huiden gemaakt (schaap en rund), afspraken met boeren in de regio.
  • Het looien van de huiden gebeurt ook in de fabriek. Het looizuur komt uit Drentse eiken en berken die betrokken worden van Staatsbosbeheer.
  • Inzet van werkzoekenden uit de regio. Uiteindelijk kan dat gaan om enkele tientallen arbeidsplaatsen.
  • De werklocatie ligt bij voorkeur in of nabij Exloo. Op zoek dus naar een leeg pand dat zo een mooie nieuwe bestemming krijgt. En aansluiting creëren bij dorpsvernieuwing in Exloo.
  • Nadrukkelijk wordt ook gedacht aan recreanten: schoenen zien maken is al een bijzonderheid, maar zelf je eigen schoen maken kan echt nergens anders.

Verkennen

Samen met Jan Schutrups brengen we het productieproces in beeld, waarbij de geschetste verbindingen tot stand moeten komen, maar ook bijvoorbeeld het ruimte beslag van de in te zetten machines voor de gewenste drie productielijnen en de daarmee gemoeide kosten/investeringen.

En last but not least is de vraag ‘Is er vraag?’ En hoe groot is die vraag? En welk geografisch gebied hebben we daarbij voor ogen? Meer dan Exloo en Drenthe, Nederland, Europa? Kortom: er is ook een marketingbenadering nodig.

Bedoeling is dat de verkenning geen lijvig rapport oplevert maar een gezonde startsituatie, zodat in de loop van het jaar alles in de startblokken staat voor Jan Schutrups’ Schoenfabriek.

Deel dit bericht.

Meer informatie.

Volg ons.

Gerelateerd.

© 2019 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring

X