Het Beweegreis Festival, dat op donderdag 11 juli plaatsvond in het sportpark Stadsbroek in Assen, was een inspirerend evenement gericht op het bevorderen van beweging en een gezonde levensstijl in Drenthe. CMO STAMM, Hanzehogeschool en SportDrenthe organiseerden dit festival om de resultaten van de opleiding ‘De Beweegreis’ en plannen voor toekomstig sport- en beweegbeleid te presenteren. Met meer dan 120 aanwezigen, waaronder professionals en deelnemers uit verschillende beweegclubs, bood het festival een platform voor inspiratie en participatie.
De gehele middag stond het sportpark in het teken van inspiratie en participatie. De bezoekers werden aangespoord hun stem te laten horen en te leren van de ervaringen van de deelnemers aan de opleiding ‘De Beweegreis’. Deze opleiding richt zich op professionals in sport, welzijn en zorg, en helpt hen beweegactiviteiten te ontwikkelen en netwerken te creëren waarin iedereen zich thuis voelt. Dit is essentieel, aangezien slechts de helft van de inwoners van Drenthe voldoet aan de Beweegnorm en 35% zich niet aangesproken voelt door het huidige sportaanbod.
Tijdens de middag werden bezoekers betrokken bij verschillende activiteiten, zoals de BouwBattle, waarin teams van experts hun visie voor het beweegbeleid van 2025-2028 presenteerden. Het evenement omvatte ook het Rondje Beweegreis, waar deelnemers de resultaten van hun opleiding presenteerden, gebaseerd op de Design Thinking-methode. De Beweegmarkt bood daarnaast een plek waar aanwezigen kennis konden maken met diverse beweegactiviteiten en organisaties.
Het festival benadrukte de noodzaak om beweging te bevorderen, aangezien een aanzienlijk deel van de bevolking in Drenthe niet voldoet aan de Beweegnorm. De positieve reacties en het enthousiasme van de deelnemers lieten zien dat door samenwerking en innovatieve ideeën een inclusieve en gezonde omgeving mogelijk is.
Op 11 september organiseerde het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe in Hoogeveen een inspirerende bijeenkomst met regionale werkgevers, ervaringsdeskundigen, onderwijs, gemeenten en taalhuizen met het thema: “Werknemersvaardigheden, onderdeel van basisvaardigheden!”. Tijdens de middag werd benadrukt hoe werkgevers én werknemers kunnen bijdragen aan het versterken van basisvaardigheden. Esther Rodenburg, adviseur CMO STAMM, was dagvoorzitter.
Laaggeletterdheid herkennen en erkennen
De sprekers deelden hun ervaringen en inzichten, waarbij de nadruk lag op het herkennen van laaggeletterdheid en hoe je hier als werkgever mee aan de slag kunt gaan. In dit kader deelde Erik Bruins de aanpak van Fokker. Nieuwe werknemers bij Fokker leggen een taaltest, de zogenoemde taalmeter, af om hun taalniveau te bepalen. Als daaruit blijkt dat er ondersteuning nodig is, vragen ze de werknemer of deze hulp nodig heeft. De taalmeter is geen onderdeel van het proces om sollicitanten te beoordelen en het is aan de werknemer zelf om te beslissen of hij/zij daar wel of niet aan wil werken.
Ervaringsdeskundige Dennis vertelde over zijn rol als taalambassadeur bij het bedrijf Atalian. Hij werd betrokken bij vergaderingen over verschillende onderwerpen, zoals kerstpakketten. Hij adviseerde het bedrijf onder andere hoe ze laaggeletterdheid kunnen herkennen en wat ze kunnen verbeteren. Ook liep hij mee met medewerkers om te kijken waar zij tegenaan lopen en wat anders zou kunnen. Binnenkort begint hij bij een nieuwe werkgever, de gemeente Emmen.
Ook werd de glossy De Dennis gepresenteerd. Het tijdschrift toont de verschillende talenten van Dennis. Het laat zien hoe toegewijd deze taalheld is om werkgevers en organisaties te laten zien wat mensen met een tekort aan basisvaardigheden, met wat hulp, kunnen betekenen voor hun bedrijf. Het tijdschrift is bedoeld voor taalambassadeurs, toeleiders, organisaties, bedrijven en gemeenten maar zeker ook voor aarzelende lezers. De glossy bevat QR-codes naar filmpjes die veel informatie bevatten en helpen bij het lezen.
Gea vertelde hoe ze jarenlang worstelde met lezen en schrijven, maar kreeg dit alsnog onder de knie. Ze schreef het boek ‘Waarom ik’, een verhaal over pesten. Ook won zij dit jaar de landelijke Taalheldenprijs, net als Dennis in 2023.
Raymond Wanders, wethouder gemeente Emmen en voorzitter van het Bondgenootschap: “Iedereen verwerkt informatie anders. Door hierop in te spelen, help je mensen beter begrijpen. Als je in het buitenland een toilet zoekt, kijk je zelf bijvoorbeeld ook eerder naar een pictogram van het toilet”.
Wat kun je als ondernemer en werkgever doen?
Maak laaggeletterdheid bespreekbaar. Niet alleen binnen je bedrijf, maar ook bij andere ondernemers. Het gaat vooral om de bewustwording dat dit veel in de maatschappij speelt.
Laat je ook vooral inspireren door collega-ondernemers.
Neem in het onboardingsproces mee wat het bedrijf hierin kan betekenen voor een goede start en bied de mogelijkheid om te blijven leren en de basisvaardigheden te versterken.
Communiceer op een zo begrijpelijk mogelijke manier op B1-niveau en zorg dat alle medewerkers mee kunnen communiceren met de middelen die er zijn.
Train het management en anderen om simpelere taal te gebruiken, ook voor interne communicatie, instructies en brieven naar externen.
Ga het gesprek aan en benoem het. Vaak vindt een laaggeletterde het prettig dat iemand het durft te vragen en dat daar ook aandacht voor is.
Zet taalambassadeurs in. Vraag werknemers of ze taalambassadeur willen worden en ondersteun ze hierin.
Maak video’s om informatie uit te leggen.
Geef de aanpak structureel een plek in de organisatie.
Netwerkborrel en De Escape Koffer
Na een boeiende paneldiscussie volgde een netwerkborrel, waar deelnemers de gelegenheid kregen om elkaar beter te leren kennen en verder in gesprek te gaan. Tijdens de borrel was het ook mogelijk om te ervaren hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven door het spelen van De Escape Koffer. Dit werd als zeer waardevol ervaren.
Over het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe
Het Bondgenootschap is een verzameling van bedrijven, gemeenten en instellingen die zich sterk maken om laaggeletterdheid aan te pakken, binnen en buiten hun eigen organisatie. Er zijn op dit moment ruim 120 bondgenoten aangesloten, waaronder CMO STAMM. Ook bondgenoot worden? Neem contact op met geletterddrenthe@outlook.com.
Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe werkt aan het verbeteren van de brede welvaart in de regio, wat betekent dat niet alleen economische vooruitgang, maar ook gezondheid en een goede leefomgeving worden nagestreefd. In onze regio komen deze aspecten allemaal samen in de dorpen. Daarom willen we onze dorpen vitaal houden. Maar hoe doen we dat? En hoe kunnen overheden hierin ondersteunen? Die vragen staan centraal in het initiatief Vitale Dorpen.
Wat is een vitaal dorp?
Een vitaal dorp of vitale buurt is een plek waar inwoners elkaar ontmoeten, van elkaar leren en waar er zorg is voor elkaar. Een vitaal dorp draagt bij aan de brede welvaart door niet alleen economische, maar ook sociale en culturele aspecten van welzijn te bevorderen. In een vitaal dorp voelen inwoners zich betrokken en ondersteund, wat leidt tot een hogere levenskwaliteit en gemeenschapszin. De BOKD ontwikkelde aan de hand van vijf pijlers een methodiek. De vijf pijlers vormen de basis voor een vitaal dorp of een vitale buurt:
Dorpsidentiteit en cultuur;
Verenigingsleven en ontmoeting;
Leren van elkaar;
Zelforganisatiekracht;
Zorg voor elkaar.
Aan de hand van deze vijf pijlers ontstaat inzicht in de vitaliteit van een dorp of buurt. Op basis van dat inzicht wordt gekeken wat er nodig is voor het dorp om vitaal te blijven of vitaler te worden.
Brede samenwerking
In samenwerking met de sociale agenda van de provincie Drenthe, BOKD, CMO STAMM en diverse andere Drentse samenwerkingspartner werkt Regio Deal aan een pilot met 10 dorpen rondom het onderwerp Vitale Dorpen. De dorpen en buurten krijgen een procesbegeleider die samen met de vrijwilligers uit de dorpen onderzoekt wat er nodig is om hun dorp of buurt vitaal te maken en/of te houden. De uitkomsten van deze pilot delen we met andere dorpen en gemeenten. Zo werken we aan vitale dorpen in de hele regio Zuid- en Oost-Drenthe.
Eerste inzichten
De eerste dorpen en buurten hebben de pilot inmiddels succesvol afgerond. “We krijgen meer inzicht en kunnen daardoor bewuster adviseren wat goed is voor een dorp of buurt”, vertelt Marcel Endendijk, adviseur bij CMO STAMM. “In veel trajecten zie je bijvoorbeeld dat bij de start een inventarisatie nodig is. Er zijn ideeën, plannen om het dorp vitaler te maken, maar wat vinden de bewoners hier eigenlijk van? Wat zijn hun talenten en wat hebben zij nodig? We zien dat zo’n inventarisatie bij alle dorpen een belangrijke stap is.”
Luit Hummel, beleidsmedewerker bij de gemeente Coevorden, merkt op dat deze inventarisatie zorgt voor bewustwording van urgentie in de dorpen. Door de urgentie rondom de vraagstukken wordt een grotere groep bewoners actief in de dorpen. Hij ziet bij diverse dorpen dat er wordt gestart vanuit één van de vijf eerdergenoemde pijlers, waarna de samenhang met de andere pijlers wordt ontdekt.
Kirsten Klasen, beleidsmedewerker bij de gemeente Coevorden, heeft gezien dat het zelfbewustzijn van de dorpen is toegenomen. Gesprekken met overheidsinstanties en fondsen gaan hierdoor anders. Dorpen zetten zichzelf meer op de kaart en hebben de gemeente minder nodig! Tegelijkertijd merkt de gemeente een grote betrokkenheid bij de dorpen, wat leidt tot een andere manier van samenwerking en ondersteuning.
Zodra alle dorpen het traject hebben afgerond, reflecteren en analyseren we gezamenlijk om de resultaten verder te verbeteren en breder te delen, zodat nog meer dorpen hiervan kunnen profiteren. Marcel legt uit: “We kijken dan niet alleen naar de effectiviteit van de pilot zelf, maar ook hoe de periode erna is verlopen. Is een dorp of buurt daadwerkelijk vitaler geworden?”
Afgeronde projecten
Inmiddels hebben vijf van de tien dorpen de pilot afgerond.
Nieuwlande
In Nieuwlande is gewerkt aan de toekomst van het dorpshuis. In het najaar van 2022 is een dorpsenquête uitgevoerd en zijn er nieuwe leden geworven door het dorpshuis. Op basis van die enquête is een bijeenkomst georganiseerd en zijn nieuwe activiteiten gestart in het dorpshuis. Er zijn nieuwe vrijwilligers begonnen, het bestuur is versterkt, de organisatie en administratie verbeterd en er is een plan gemaakt om de komende periode deze positieve veranderingen door te zetten.
Grolloo
Wat kan robotica en/of domotica voor het dorp doen? Bekijk in onderstaande video hoe het initiatief Vitale Dorpen in Grolloo is verlopen.
Buinerveen
Het dorpshuis in Buinerveen is verbouwd en verduurzaamd. Daarnaast zijn er diverse activiteiten ontwikkeld op het gebied van verkeer, wonen en zorg. Het traject is afgesloten met een dorpsvisie. Maar hoe zorg je ervoor dat inwoners van het dorp hier ook echt gebruik van gaan maken? Dat vertellen ze in deze video.
Hardenberg
In de wijk Baalder in Hardenberg is een commissie actief die zich bezighoudt met de voorzieningen in de wijk. Anderhalf jaar geleden is een enquête uitgegaan met het doel de wensen in de wijk te inventariseren. Hoe is dat gegaan? Je ziet het in de onderstaande video.
Gasselte
In Gasselte bestond al langer de wens om het dorpshuis te vernieuwen. Na veel gesprekken met dorpsbewoners en onderzoek bleek het samenstellen van een goed projectplan de volgende uitdaging. In deze video wordt verteld hoe ze die stap hebben gezet.
Momenteel zijn er nog vijf dorpen waar de pilot wordt uitgevoerd. Dit gaat om Oranjedorp/Nieuw Dordrecht, Rolde, Een/Eesergroen, Geesbrug en Dalerveen.
Al sinds jaar en dag is CMO STAMM lid van het YES Forum. Een Europees netwerk van organisaties die werken met en voor jongeren uit kwetsbare achtergronden. Samen met verschillende leden uit heel Europa streven we naar een betrokken cultuur waarin jongeren worden aangemoedigd om een stem te hebben en betrokken te zijn bij beslissingen die hun leven beïnvloeden.
Door lid te zijn van het YES Forum proberen we andere landen te inspireren met ons werk in Groningen en Drenthe en halen we tegelijkertijd inspiratie op van leden uit andere landen. Hoe gaan zij te werk op het gebied van jongerenparticipatie en jeugdhulp?
Annett Wiedermann is projectmanager en directeur van het YES Forum. We stelden haar een aantal vragen om de lezers van dit artikel meer te weten te laten komen over het YES-Forum.
Wat doet het YES Forum?
“Bij YES Forum werken we aan de ondersteuning en bevordering van jongeren met minder kansen. Sinds 2002 brengen we organisaties uit heel Europa samen om kwetsbare jongeren te helpen hun kansen in het leven te verbeteren. Onze focus ligt op het bevorderen van sociale inclusie en het ontwikkelen van professionele vaardigheden om armoede en ongelijkheid te bestrijden via onderwijs en training, jeugdwerkgelegenheid en jeugdparticipatie.
We richten ons op twee belangrijke groepen: jongeren die een moeilijke overgang naar volwassenheid doormaken en de professionals die hen ondersteunen, zoals jeugd- en sociaalwerkers.
Voor de jongeren:
We maken kwetsbare jongeren sterker. Dit zijn vaak jongeren uit de zorg of uit lage-inkomensgezinnen, die te maken hebben met uitdagingen zoals armoede, werkloosheid en discriminatie. We helpen hen belangrijke vaardigheden te verwerven voor onderwijs, training en werkgelegenheid om hun sociale inclusie en kansen te vergroten.
Voor de professionals:
Onze leden hebben veel ervaring in het ondersteunen van kwetsbare jongeren, waaronder jongeren die niet in onderwijs, werk of training zitten (NEETs). Ze bieden begeleiding, jeugdzorg, gemeenschapsdiensten en nemen deel aan innovatieve projecten op het gebied van jeugdonderwijs, training, werkgelegenheid en sociale inclusie. We ondersteunen deze professionals met mobiliteitsmogelijkheden, intergenerationele uitwisselingen, peer learning en capaciteitsopbouwactiviteiten.
Activiteiten en doelen:
We creëren ruimtes voor peer learning en het delen van best practices onder jeugd- en sociaalwerkers. Voor jongeren richten we ons op de ontwikkeling van vaardigheden zoals teamwork, kritisch denken en probleemoplossend vermogen, zoals aanbevolen door de European Skills Agenda. Door zowel formele als niet-formele leerervaringen aan te bieden, bevorderen we sociale inclusie en actieve deelname in de samenleving, wat bijdraagt aan de uitvoering van het Actieplan van de Europese pijler van sociale rechten.
Kortom, YES Forum draait om het geven van de benodigde tools aan kwetsbare jongeren voor succes en het ondersteunen van professionals in het nog beter uitvoeren van hun werk.”
Wat is de grootste uitdaging voor YES Forum in de komende jaren?
“Op dit moment staan we voor twee belangrijke uitdagingen: het aanpassen aan nieuwe trends op de arbeidsmarkt en het beheren van budgetbeperkingen.
Nieuwe trends op de arbeidsmarkt:
De snelle vooruitgang van digitalisering, kunstmatige intelligentie en de groene transitie transformeert de arbeidsmarkt. Hoewel deze veranderingen spannende kansen bieden, vormen ze ook uitdagingen voor ons werk en de jongeren die we ondersteunen. Veel kwetsbare jongeren hebben mogelijk geen toegang tot de middelen en training die nodig zijn om te gedijen in deze nieuwe omgevingen. Het is essentieel dat we voorop blijven lopen bij deze trends en ervoor zorgen dat onze programma’s jongeren uitrusten met de vaardigheden en kennis die nodig zijn om te slagen in een snel veranderende arbeidsmarkt.
Budgetbeperkingen:
Een andere belangrijke uitdaging is de voortdurende budgetbeperkingen, die ons vermogen om hoogwaardig werk te leveren beïnvloeden. Bezuinigingen op financiering beperken de capaciteit van zowel YES Forum als onze leden om essentiële diensten en ondersteuning te bieden. Deze financiële druk maakt het moeilijker om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en bestaande programma’s te handhaven, wat invloed heeft op de kwetsbare jongeren die afhankelijk zijn van onze hulp. Om een positieve impact te blijven maken, moeten we innovatieve manieren vinden om financiering veilig te stellen en onze middelen optimaal te benutten.”
Wat zijn je ervaringen met CMO STAMM door de jaren heen?
“CMO STAMM was een van de eerste leden die YES Forum vormgaven in de beginjaren. Ze deden dit door medewerkers te ondersteunen die vrijwillig zitting namen in het YES Forum-bestuur, zoals collega Rika Ringersma, die in 2011 een Grundtvig Learning Partnership startte over het verbeteren van interculturele competenties. Deze samenwerking tussen YES Forum-netwerkleden diende als een goed voorbeeld van internationale samenwerking.
2021 was een overgangsjaar naar het nieuwe Meerjarig Financieel Kader van de EU en dus naar nieuwe EU-programma’s. YES Forum moest haar activiteiten aanpassen. Tot die tijd ontving YES Forum institutionele steun van Erasmus+ central calls en Civil Society Cooperation op het gebied van Jeugd. Sinds 2022 worden de netwerkactiviteiten van YES Forum rechtstreeks ondersteund door ESF+, specifiek onder de pijler Werkgelegenheid en Sociale Innovatie (EaSI). Het aanvragen van deze subsidie was een strategische beslissing van het YES Forum-bestuur, gesteund door professioneel advies van Henk ten Brinke van CMO STAMM (onlangs gepensioneerd).”
Wat zou je graag verder willen ontwikkelen in de komende jaren?
“In de komende jaren streeft YES Forum ernaar verschillende kerngebieden verder te ontwikkelen om onze impact te vergroten en de ondersteuning voor jongeren met minder kansen te verbeteren.
Versterken van samenwerking binnen het netwerk:
De nauwe samenwerking tussen onze leden maakt YES Forum uniek. Door uitwisselingen tussen professionals en jongeren te bevorderen, dragen we bij aan de opbouw van een sterker sociaal Europa en verbeteren we de kwaliteit van het Europese sociale en jeugdwerk. Ons doel is om nauw samen te blijven werken met onze leden, nieuwe en innovatieve manieren te verkennen om organisaties uit heel Europa met elkaar te verbinden.
Implementeren van goede praktijkvoorbeelden om sociale uitdagingen aan te pakken vanuit de groene transitie:
We zijn vastbesloten om de sociale uitdagingen die voortkomen uit de groene transitie aan te pakken. Zo bood ons recente Jaarlijkse Evenement in Piteå, Zweden (11-13 juni 2024), waardevolle inzichten in hoe de ontwikkeling van de groene industrie Noord-Zweden beïnvloedt. We streven ernaar om goede praktijkvoorbeelden te blijven delen en implementeren om ervoor te zorgen dat de groene transitie alle leden van de samenleving ten goede komt.
Kritische benadering van AI en digitalisering:
Technologische innovaties zoals AI en digitalisering zijn essentieel in ons leven, en we vinden het belangrijk om deze tools kritisch te benaderen. We pleiten voor een analyse van de voordelen en risico’s om hun potentieel maximaal te benutten, terwijl we toenemende ongelijkheden vermijden. Onze visie is een digitaal inclusieve samenleving in Europa, waar inclusie en toegankelijkheid voorop staan en kwetsbare groepen, vooral jongeren, worden versterkt door verbeterde digitale geletterdheid.
Wil je meer weten over het YES Forum neem contact op met Evelien Mulder.
Op 2 september is deinschrijving geopend voor Hét compliment van Drenthe 2024! Ook dit jaar zet de provincie Drenthe haar vrijwilligers in de schijnwerpers om hun onmisbare inzet te belonen. Het is het vierde opeenvolgende jaar dat vrijwilligersorganisaties in Drenthe kans maken op deze mooie waardering. Voor deze editie ligt de nadruk op het thema ‘Informele zorg en ondersteuning’. Een vrijwilligersorganisatie/-initiatief aanmelden kan tot 30 september via provincie.drenthe.nl/compliment.
Eer en erkenning voor vrijwilligerswerk
Met Hét compliment van Drenthe onderstreept de provincie de cruciale rol van vrijwilligers in de samenleving. De organisatie/het initiatief die uiteindelijk het compliment ontvangt krijgt een bedrag van 3.000 euro, waarmee de activiteiten verder versterkt kunnen worden. CMO STAMM onderschrijft het belang van vrijwilligers in de provincie en organiseert ook dit jaar weer met veel enthousiasme Hét Compliment van Drenthe.
Aandacht voor informele zorg en ondersteuning
Het gekozen thema voor 2024 is ‘Informele zorg en ondersteuning’. Dit omvat alle zorg en ondersteuning die mensen buiten de formele zorgverlening om bieden aan familieleden, vrienden, buren of andere naasten. Denk hierbij aan mantelzorg, burenhulp en lotgenotencontact. Ook initiatieven die voorkomen dat mensen professionele hulp nodig hebben, vallen onder informele zorg. Denk aan hulp voor mensen met bewegingsbeperkingen, taalproblemen of eenzaamheid.
Inschrijven tot 30 september
Ben jij betrokken bij een vrijwilligersorganisatie die werkt aan informele zorg en ondersteuning? Of ken je een organisatie die volgens jou in aanmerking komt voor Hét Compliment van Drenthe 2024? Doe dan mee en maak kans op Hét compliment van Drenthe 2024. Meld je eigen organisatie/initiatief vanaf 2 tot 30 september 2024 aan of nomineer een andere organisatie.
Na de sluitingsdatum selecteert de onafhankelijke jury vijf genomineerden. De feestelijke uitreiking vindt plaats op 6 december, nabij de dag van de vrijwilliger, in het provinciehuis van Drenthe. Meer informatie staat op provincie.drenthe.nl/compliment.
Meer informatie
CMO STAMM biedt ondersteuning aan de provincie Drenthe bij de organisaties van ‘Hét Compliment van Drenthe’. Daarnaast helpt CMO STAMM vrijwilligersorganisaties bij het vergroten van hun kennis en het opbouwen van duurzame samenwerkingen. Heb je vragen of wil je meer weten over Hét Compliment van Drenthe? Bel of mail ons gerust!
We stellen het zeer op prijs als je deze flyer zo veel mogelijk in jouw vrijwilligersnetwerk wilt verspreiden! Alvast heel erg bedankt.
Op initiatief van de Alliantie Drentse Zorg met Ouderen (waar CMO STAMM partner van is) heeft een inwonerspanel bestaande uit mantelzorgers met ervaringskennis, begeleid door Proscoop en Zorgbelang Drenthe, een animatie en folder ontwikkeld die inwoners de weg wijst naar onafhankelijke cliëntondersteuning. Met deze informatie kunnen mensen gemakkelijker en sneller de juiste ondersteuning vinden die hen kan helpen om de zorg voor zichzelf of een naaste goed te regelen.
Ondersteuning bij het regelen van zorg
Steeds meer inwoners doen een beroep op hulp, begeleiding of zorg. Het regelen van deze zorg is niet eenvoudig. Er zijn verschillende wetten, procedures en kaders. Om inwoners op weg te helpen is nu een aansprekende folder en animatie ontwikkeld. Het belangrijkste doel van deze publieksinformatie is om de drempel te verlagen voor mensen die ondersteuning nodig hebben bij het regelen van zorg. Vaak weten mensen niet waar ze moeten beginnen en wat er allemaal mogelijk is. Met de nieuwe folder en animatie willen de organisaties ervoor zorgen dat inwoners de weg naar een onafhankelijke cliëntondersteuner gemakkelijker kunnen vinden. Een cliëntondersteuner heeft de expertise om inwoners persoonlijk te ondersteunen. Bijvoorbeeld door informatie en advies te geven en te ondersteunen bij gesprekken. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat de inwoner zich beter gehoord voelt en sneller de juiste hulp of zorg krijgt.
Mieke Sol: “Het is heel belangrijk dat mensen die te maken krijgen met een toenemende zorgvraag snel bij de juiste persoon terecht komen die ze verder kan helpen. In zo’n situatie heb je al heel veel op je bord liggen.”
Co-creatiesessies met inwoners
Samen met ouderen uit Drenthe is er een informatieve folder en een animatie ontwikkeld. Proscoop en Zorgbelang Drenthe hebben het inwonerspanel gedurende dit proces begeleid samen met Fer Elzinga, een striptekenaar die op creatieve wijze de belangrijkste informatie in beeld heeft gebracht. De samenwerking met ouderen in Drenthe heeft laten zien hoe waardevol het is om inwoners met ervaring bij het proces te betrekken. Dankzij hun feedback en ideeën is er publieksinformatie ontwikkeld die echt aansluit bij de leefwereld van de inwoners. Dit initiatief is mede mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Provincie Drenthe.
Wethouder Joop Slomp: “Het is heel mooi dat deze publiekinformatie samen met de inwoners ontwikkeld is. Nu is de uitdaging om deze informatie goed zichtbaar en vindbaar te houden voor inwoners van Drenthe.”
Verspreiding van deze informatie
De Alliantie Drentse Zorg met Ouderen nodigt iedereen van harte uit om de folder en animatie te bekijken en breed te verspreiden op plaatsen waar mensen komen met vragen rond het regelen van hulp, begeleiding en zorg. Dit wordt vaak vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Wet langdurige zorg (Wlz) geregeld. Zowel de folder (ook een exemplaar om te laten drukken!) als de animatie zijn beschikbaar op de website van Zorgbelang Drenthe Vanaf medio juli zijn de folders bij alle gemeenten in Drenthe te verkrijgen. Bekijk de folder en animatie alvast hieronder:
Bekijk de animatie
Download de folder als pdf
Klik op afbeelding voor download (pdf)
Meer informatie over Wmo-Wlz?
Het Kennisdocument Wmo-Wlz en de routekaart Wmo-Wlz geven een heldere beschrijving van de indicaties, mogelijkheden en te zetten stappen voor het regelen van een Wl-indicatie.
Het kennisdocument en de routekaart is ontwikkeld in samenwerking met verschillende sectoren: gemeenten, VVT, zorgverzekeraar, Denktank 60+, Zorgbelang Drenthe, CIZ, CMO STAMM en Trendbureau Drenthe, onder redactie van Proscoop. Vanuit de verschillende perspectieven is meegeschreven en meegelezen.
Uit onderzoek onder 224 sport-, dorps- en culturele verenigingen en andere initiatieven blijkt dat 73% van de Groninger verenigingen op zoek is naar nieuwe vrijwilligers. Huis voor de Sport Groningen, Groninger Dorpen, CMO STAMM en KultuurLoket (VRIJDAG) deden, in opdracht van de provincie Groningen, onderzoek naar de staat van vrijwilligersorganisaties in Groningen. 224 verenigingen werkten mee aan het onderzoek dat zich richtte op het vinden, binden, opleiden en waarderen van vrijwilligers.
Saamhorigheid, gezelligheid en een zinvolle bijdrage willen leveren zijn nog altijd de belangrijkste redenen waarom mensen vrijwilligerswerk willen doen voor hun club. Toch heeft 73% van de verenigingen een gebrek aan helpende handen. Bij 44% van de verenigingen staat het water aan hun lippen, zij geven aan hulp nodig te hebben bij het vinden en binden van vrijwilligers. 41% heeft de wens om vernieuwingen aan te brengen in het bestuur. Op basis van deze resultaten gaan de steuninstellingen de provincie in om huidige besturen te ondersteunen en inspireren.
Vrijwilligers maken het verschil
Zowel bij sport-, dorps- en culturele verenigingen als bij burgerinitiatieven draait een groot deel van de werkzaamheden op vrijwillige inzet van leden. Zij zorgen er mede voor dat Groningen een bruisende provincie is om te wonen. Zij zijn belangrijke brandstof voor saamhorigheid in veel dorpen en buurten en maken het mogelijk dat er toegankelijke vrijetijdsbestedingen zijn in de provincie. Maar het verenigingsleven, blijkt uit dit onderzoek, staat onder druk. Een positieve noot uit het onderzoek: “voor afgebakende taken of éénmalige events is het makkelijker om vrijwilligers te vinden, voor langere klussen is het lastiger.”
Toekomstbestendige verenigingen
De vier organisaties die het onderzoek uitvoerden gaan de komende maanden de provincie door – vaak in samenwerking met de gemeentelijke vrijwilligerssteunpunten – om besturen te ondersteunen en adviseren. Ook bieden ze tal van workshops en trainingen om verenigingen toekomstbestendig te maken en houden. Ook geven zij gehoor aan de 43% van de verenigingen die aangeven behoefte te hebben aan leuke ideeën voor waardering van vrijwilligers. In de maand voorafgaand aan de Dag van de Vrijwilliger (7 december) kunnen de verenigingen gebruik maken van een pakket waarderingsmiddelen die speciaal voor Groningen ontwikkeld worden.
Vrijwilligers Groningen
Vrijwilligers Groningen geeft sport-, dorps-, culturele verenigingen en burgerinitiatieven impulsen voor het vinden, binden, opleiden en waarderen van vrijwilligers. Dit doen ze door ondersteuning op maat, ze zetten vrijwilligers in het zonnetje en organiseren kennis- en leersessies op allerlei onderwerpen voor de huidige besturen en andere vrijwilligers. Daarbij zoeken ze samenwerking met de gemeentelijke vrijwilligerssteunpunten en andere nationale en lokale vrijwilligersondersteuning. Het project is een initiatief van provincie Groningen, Groninger Dorpen, Huis voor de Sport Groningen, CMO STAMM en KultuurLoket.
Generatiearmoede in de Veenkoloniën is een groot en complex vraagstuk. Een effectieve aanpak om deze vorm van armoede terug te dringen in het gebied ontbreekt vooralsnog. Samen met de partners van de Alliantie van Kracht startte de Hanzehogeschool daarom in februari 2024 met de Innovatiewerkplaats (IWP) Generatiearmoede. Binnen de IWP is een belangrijke rol weggelegd voor studenten. “De armoedebestrijding heeft de afgelopen jaren niet geleverd wat het wel had moeten doen.”
Dat de focus van de IWP ligt op de Veenkoloniën is zeker geen toeval. Het is een gebied waar 14.000 gezinnen in armoede leven en het is het grootste plattelandsgebied in Nederland met deze armoedeproblematiek. Een kind dat opgroeit in armoede heeft twee keer zoveel kans om later ook in armoede terecht te komen. “Mensen in dit gebied leven al generatie op generatie in armoede en hebben daardoor een laag zelfbeeld”, zegt lector Jeugd & Leefomgeving Annelies Kassenberg. “Ouders zeggen ook tegen hun kinderen: ‘wij zijn een dubbeltje dus jij zult ook wel geen kwartje worden’. Omdat generatiearmoede zo hardnekkig is, hebben we bewust veel aandacht voor de kinderen. Door kinderen alle kansen te bieden, en de wereld voor hen te verbreden, willen we onderzoeken of het voor de kinderen wel lukt om het patroon te doorbreken.”
Alliantie van Kracht
De IWP Generatiearmoede komt voort uit de Alliantie van Kracht. Kassenberg: “Wij schreven een jaar geleden samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en CMO STAMM mee aan een gedeelte van het programmaplan van de Alliantie van Kracht. We proberen met het programmaplan zichtbaar te maken wat we willen bereiken en vooral hoe. Het zijn langetermijndoelen over een periode van twintig jaar. Binnen de Alliantie van Kracht zijn veel partijen, zoals de Hanzehogeschool en de RUG, woningbouwverenigingen, gemeenten, zorg- en welzijnsinstanties en ervaringsdeskundigen, bezig met interventies om generatiearmoede in de Veenkoloniën tegen te gaan. We vinden vanuit de Alliantie van Kracht dat we cyclisch moeten werken aan verbetering. Ook omdat we op dit moment niet weten welke interventies effectief zijn en welke niet. Onderzoek is daarom opgenomen in het programmaplan en vormt een heel belangrijk onderdeel. Daarin monitoren we enerzijds kwantitatief welke interventies worden gedaan en wat dat oplevert. Daarnaast willen we ook meer verdiepend inzicht waarom iets werkt en voor wie. We willen veel beter weten hoe deze interventies worden ervaren door zowel mensen die leven in armoede, als de professionals die de interventies uitvoeren. Voor het werkveld is het heel interessant om antwoorden te krijgen op deze kleine onderzoeksvragen en voor onze studenten zijn het precies de juiste vragen om onderzoek naar te doen.”
Saskia Duursma, adviseur bij CMO STAMM, is programmaleider binnen de Alliantie van Kracht. Ze zegt over het belang van de innovatiewerkplaats: “We zoeken al jaren naar oplossingen om het vraagstuk generatiearmoede te doorbreken. Uit onderzoek van de RUG vallen drie dingen op: we moeten maatwerk leveren, stoppen met alles wat projecten is en inzetten op de lange termijn en het derde is dat we eigenlijk niet goed weten wat wel en niet goed werkt. Er is maar één bewezen effectieve interventie en dat is motivational interviewing. Voor de rest doen we als het gaat om armoedebestrijding veel op onderbuikgevoel en ervaring die we hebben. Als we de komende twintig jaar echt stappen willen zetten om generatiearmoede te doorbreken, dan moeten we bij alles wat we doen er een vergrootglas bovenhouden en afvragen ‘is het effectief’? Ervaren de mensen over wie het gaat dat er iets voor hen verbetert? De studenten gaan bij iedere interventie onderzoeken of het ons in de goede richting helpt. De armoedebestrijding heeft de afgelopen jaren niet geleverd wat het wel had moeten doen. Er komen steeds meer mensen in armoede terecht. We moeten beter weten wat werkt wel en wat werkt niet. De juiste aanpak uitrollen kan niet zonder een effectiviteitsmeting. Hierin spelen studenten een belangrijke rol. We kunnen heel veel leren van de mensen waar het over gaat.”
Onderzoeksvragen
Vijf studenten gaan het komende semester aan de slag bij welzijnsorganisatie Tinten. Studenten gaan in kaart brengen welke armoede-interventies er zijn en daar een handige visual van maken. Dat helpt sociaal werkers en verwijzers in hun dagelijkse praktijk. Na de zomer is het de bedoeling dat er meer studenten onderdak krijgen binnen de IWP Generatiearmoede. Aan onderzoeksvragen geen gebrek, vertelt Duursma: “Naast de onderzoeksvragen vanuit Tinten, gloren er op korte termijn ook onderzoeksvragen rondom het programma Kansrijk Talent. Insteek van het programma is om mensen die nu nog geen baan hebben te begeleiden naar werk of een vervolgstap in hun ontwikkeling naar werk. Het programma richt zich op de basale vaardigheden in samenwerking met het bedrijfsleven. Wij denken dat dit heel effectief is, maar dat weten we niet zeker. Interventies, waarbij we vermoeden dat ze kansrijk zijn, willen we door studenten laten toetsen op effectiviteit. Naast Kansrijk Talent zijn er meer projecten waarbij we denken dat ze helpend zijn, bijvoorbeeld Kansrijk Groningen en Kansen voor Kinderen. Dat zijn grote programma’s die inzetten op het doorbreken van armoede, waarin we veel vertrouwen hebben dat ze werkend zijn. We doen er binnen die programma’s veel aan om vanuit de ervaring van de mensen om wie het gaat aan te tonen dat het voor de hen werkende initiatieven zijn om uit de armoede te komen.”
Argwanend
Werken in de Veenkoloniën is soms lastig voor professionals, omdat je met mensen te maken hebt die argwanend zijn. “Ze hebben vaak weinig op met overheid en professionals, omdat ze het gevoel hebben dat deze instanties er niet voor hen zijn”, zegt Kassenberg. “Door vertrouwen op te bouwen willen we daar doorheen breken. Dat kost tijd en is zeker niet makkelijk.” Duursma voegt eraan toe: “Binnen de Alliantie van Kracht werken we veel met ervaringsdeskundigen, dat zijn mensen die zelf in de armoede hebben gezeten en eruit gekomen zijn. Ze helpen ons richting te geven aan het programma.” Kassenberg en Duursma denken dat studenten makkelijker het vertrouwen kunnen winnen van de mensen in de regio. “We hopen dat studenten minder bedreigend zijn voor bewoners, omdat ze jong en nog aan het leren zijn. Wellicht komen we makkelijker binnen bij mensen en komen studenten aan informatie waar professionals minder snel aan komen”, aldus Kassenberg.
Generatiearmoede doorbreken
Wanneer is het doel van de IWP Generatiearmoede bereikt? Duursma: “Voor mij is het geslaagd als we beter weten wat wel en niet werkt om generatiearmoede te doorbreken en dat we dat doen door de professional van de toekomst op te leiden.” Kassenberg voegt eraan toe: “Vanuit het hbo hebben we altijd gezegd dat lectoraten bestaan om de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld te bedienen. We gaan hopelijk een mooie bijdrage leveren aan het onderzoek, waarbij we meer inzicht gaan krijgen in wat werkt in de Veenkoloniën. Daarnaast bieden we een prachtige kans om onze studenten onderzoek te laten doen. Ook het werkveld zit op onderzoek te wachten, omdat ze veel vragen hebben waar ze meer inzichten in willen hebben. De facetten onderzoek, onderwijs en werkveld worden bediend binnen deze IWP.”
Na de zomer is er nog genoeg plek voor nieuwe studenten, zegt Kassenberg. “We richten ons niet op studenten van één specifieke opleiding, de vraagstukken zijn schooloverstijgend. Welke eigenschappen je moeten hebben als student? Je moet vooral compassie hebben met de doelgroep, oprecht geïnteresseerd zijn, een onderzoekende houding hebben en nieuwsgierig zijn.”
Hoe kun je als bestuurder of beleidsmaker rekening houden met de stem van toekomstige generaties, zodat jij nu beslissingen kunt nemen met het oog op de Brede Welvaart van later? CMO STAMM biedt twee typen workshops aan die beleidsmakers helpen om antwoord te geven op deze vraag. We ondersteunen jouw organisatie graag bij dit vraagstuk met deze workshops.
Toekomstscenario’s als methodiek om langetermijneffecten van brede welvaart in beeld te brengen
Op basis van toekomstscenario’s ontwikkelde CMO STAMM in het afgelopen jaar een methodiek om beleidsmakers te ondersteunen om deze langetermijneffecten voor de brede welvaart in beeld te brengen. Deze methodiek stelt bestuurders en beleidsmakers in staat om op simpele, maar effectieve wijze de stem van toekomstige generaties mee te nemen in hun beslissingen en beleidsinterventies.
We bieden 2 type workshops aan:
Workshop 1: Hoe denken inwoners in jouw regio over hun toekomst, bijvoorbeeld naar aanleiding van een beleidsinterventie? Doelgroep: inwoners Tijdsduur: circa 2 uur
In deze workshop draait het allemaal om de stem van de inwoners. In groepjes denken inwoners na over de positieve en negatieve effecten van verschillende toekomstscenario’s op de acht dimensies van brede welvaart.
Op basis van deze workshop deden we bijvoorbeeld onderzoek naar de positieve en negatieve effecten van een mogelijke Lelylijn op de brede welvaart van inwoners op verschillende plekken langs één van de mogelijk tracés. Lees hier meer informatie over dit onderzoek.
Workshop 2: Hoe kun je als beleidsmaker of bestuurder nu keuzes maken met het oog op de toekomst? Doelgroep: beleidsmakers of bestuurders Tijdsduur: circa 2 uur
Deze workshop is specifiek voor beleidsmakers en bestuurders. Deelnemers leven zich middels personakaarten in op een toekomstscenario. In groepjes brengen zij in beeld wat de positieve en negatieve effecten zijn van dit toekomstscenario, en identificeren de beleidskeuzes die aan dit scenario ten grondslag lagen. We bespreken tijdens de workshop ook wat we als beleidsmaker of bestuurder nu kunnen doen om bepaalde scenario’s te voorkomen of juist daar naartoe te bewegen.
Deze workshop hebben we bijvoorbeeld ingezet voor de provincie Drenthe tijdens een werksessie over de nieuwe omgevingsvisie 2040. Maar ook voor de provincie Groningen in de training Brede Welvaart later voor provinciale beleidsmakers.
Geïnteresseerd?
Is jouw organisatie geïnteresseerd in het volgen van één van onze zakelijke incompany workshops? Of willen jullie sparren over de ontwikkeling van brede welvaart? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag! Meld je dan aan via Aleid Brouwer, bijzonder hoogleraar Brede welvaart en onderzoeker. Dit kan per mail: a.brouwer@cmostamm.nl. Ook voor vragen over de workshops kun je bij Aleid terecht.
In het Noorden blijft discriminatie op basis van herkomst en huidskleur de meest gerapporteerde discriminatiegrond. Dit blijkt uit de Monitor Discriminatie 2023 Noord-Nederland, opgesteld met cijfers van de drie noordelijke meldpunten, de Politie Eenheid Noord-Nederland en het College voor de Rechten van de Mens (CRM). Het aantal gemelde incidenten steeg overal: bij de meldpunten (van 559 naar 601), bij de politie (van 529 naar 639), en bij het CRM (van 37 naar 39).
Racisme, discriminatie op grond van herkomst en huidskleur, is wederom de meest gemelde discriminatiegrond bij de meldpunten in Noord-Nederland. Bijna de helft (49%) van de meldingen in Noord-Nederland had betrekking op racisme. Van de meldingen die bij het meldpunt in Drenthe binnenkwamen was dit iets meer dan de helft (52%). Ook bij de politie had het merendeel van de meldingen betrekking op racisme. Deze trend van racisme als meest gemelde discriminatiegrond heeft zich zowel in het afgelopen jaar als het jaar ervoor voortgezet.
Discriminatie op grond van handicap/chronische ziekte
Het aantal meldingen over handicap/chronische ziekte (59 meldingen) bij de meldpunten was lager dan het voorgaande jaar, met een daling van 7%. In Drenthe was deze daling sterker. Het aantal meldingen op grond van handicap/chronische ziekte ging van 19 in 2022 naar 11 in 2023. Dit is tegenstrijdig met de trend van voorgaande jaren waarin de meldingen op handicap/chronische ziekte sinds de inwerkingtreding van het VN-verdrag 2016 elk jaar toenamen. Bij de politie wordt discriminatie op grond van handicap/chronische ziekte nauwelijks gemeld (2%).
Discriminatie op de arbeidsmarkt
Het meest voorkomende terrein in 2023 was discriminatie op de arbeidsmarkt. De meldpunten ontvingen hierover 117 meldingen. In Drenthe ging dit om 20 meldingen.
Discriminatie op de arbeidsmarkt kent veel vormen. Je baan verliezen omdat je zwanger bent, niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek omdat je geen Nederlandse achternaam hebt, of worden uitgescholden op de werkvloer vanwege je seksualiteit. Arbeidsmarktdiscriminatie maakt veel impact. Het heeft niet alleen gevolgen voor het welzijn van het individu, maar ook op de inkomenszekerheid.
Belangrijke ontwikkelingen
2023 was voor de Meldpunten een jaar waarin belangrijke vooruitgang werd geboekt. Er is hard gewerkt aan de oprichting van een gemeenschappelijk meldsysteem en uniforme naamgeving in heel Nederland. Sinds januari 2024 hebben alle Nederlandse burgers toegang tot één centraal meldpunt, één enkel telefoonnummer en één gecentraliseerde website om discriminatie te rapporteren. Deze nieuwe aanpak vereenvoudigt en verbetert de toegang tot meldingen van discriminatie voor alle burgers. Via het nationale meldpunt Discriminatie.nl wordt de melder automatisch doorgestuurd naar het regionale Meldpunt.
Sinds 2011 faciliteert CMO STAMM de antidiscriminatievoorziening voor 11 Drentse gemeenten.
Dorpscoöperatie MiddelSoam in Middelstum vierde afgelopen jaar haar vijfjarig bestaan. De coöperatie streeft naar het organiseren van onderlinge solidariteit, hulp en aandacht in Middelstum en omliggende dorpen. Zo is er een dorpsloket, waar inwoners van Middelstum elkaar vinden voor diverse vormen van hulp, steun en zorg die zij elkaar aanbieden. Om stil te staan bij wat er de afgelopen vijf jaar allemaal bereikt is en om de koers van de toekomst te bepalen, is een dorpsenquête uitgezet. Deze enquête bood inwoners de gelegenheid om hun stem te laten horen.
De kracht van Middelstum
De resultaten van de dorpsenquête laten duidelijk zien dat inwoners van Middelstum en omliggende dorpen een diepe trots koesteren voor hun leefomgeving. De natuur, de voorzieningen, de verenigingen en vooral de onderlinge verbondenheid (waarbij MiddelSoam een cruciale rol speelt) dragen bij aan deze trots. Naoberschap viert hoogtij in Middelstum. Bovendien kwam uit de enquête naar voren dat er veel enthousiasme bestaat voor het idee van een film die de kracht van het dorp in beeld brengt.
Advies en ondersteuning
Bij de oprichting van de dorpscoöperatie vijf jaar geleden adviseerde en ondersteunde CMO STAMM de initiatiefgroep. Sindsdien is CMO STAMM betrokken gebleven en opnieuw gevraagd om te ondersteunen bij deze recente dorpsenquête.
Benieuwd naar wat CMO STAMM voor jouw initiatief kan betekenen? Neem dan contact op met Fenna Bolding.
Hoe vind je als sportvereniging voldoende vrijwilligers? En hoe ga je om met stijgende kosten en dalende ledenaantallen? Bij deze vragen stonden we stil op het eerste lokale Sportcongres Oldambt op 17 april 2024. Het congres, georganiseerd door de gemeente Oldambt in samenwerking met CMO STAMM en Huis voor de Sport Groningen, bracht meer dan 50 bestuursleden van lokale sportverenigingen samen op de Campus van Noorderpoort in Winschoten.
Na het welkomstwoord van wethouder Erich Wünker deelde Berend Rubingh in zijn prikkelende lezing inzichten over de kracht van de vereniging. Daarna konden deelnemers praktische tips opdoen in verschillende workshops over het vinden en binden van vrijwilligers, financieringsmogelijkheden, verduurzaming, samenwerking en sociaal veilige sport.
Kennisdeling en verbinding centraal
Een centraal thema tijdens het congres was kennisdeling en verbinding. Door zowel binnensport- als buitensportverenigingen uit te nodigen, ontstond er een waardevolle uitwisseling van ervaringen en ideeën. Een deelnemer merkte op: “Het gebeurt niet vaak dat als het ware de schaakvereniging en de voetbalvereniging samen aan tafel zitten om het gesprek over dergelijke kwesties te voeren. Het blijkt dat we veel van elkaar kunnen leren’’.
Het succes van het congres werd onderstreept door de enthousiaste reacties van de deelnemers. Het diverse programma bood concrete handvatten die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Juist de uitdagingen waar sportverenigingen mee te maken hebben, maken het delen van kennis extra belangrijk.
Vanuit CMO STAMM zijn we blij dat we aan het congres mee konden werken. Het is goed om te zien hoeveel gepassioneerde mensen zich dagelijks inzetten om sport toegankelijk en plezierig te houden voor iedereen.
Op donderdag 14 maart was de bijeenkomst van Sterk Netwerk – Toekomst met Perspectief, die CMO STAMM nu voor het derde jaar organiseert samen met de Gemeente Groningen en Moedig Groningen. Steeds met het doel om iedere organisatie die iets doet op het gebied van armoedebestrijding bij elkaar te brengen. Steeds rondom een bepaald vraagstuk of thema. Dat was deze keer vrijwillige inzet binnen armoedebestrijding. We kijken terug op een waardevolle bijeenkomst met nuttige gesprekken over waardering, ondersteuning en het scholingsaanbod voor de vrijwilliger.
Uitvoeringsprogramma Brede aanpak armoede en schulden
Wethouder Eelco Eikenaar vertelde over de nieuwe aanpak armoede & schulden in de gemeente Groningen, waar maatwerk centraal staat. Hij gaf een korte toelichting op het Uitvoeringsprogramma Brede aanpak armoede en schulden. “Als overheid is het van belang dat je begrijpt wat armoede met je doet en dat we dichterbij de leefwereld van inwoners moeten staan, zodat mensen ook een andere overheid ervaren: een betrouwbare overheid die naast je staat en ondersteunt.”
Vrijwillige inzet
Jonne Thomassen (data-analist bij Sociaal Planbureau Groningen, onderdeel van CMO STAMM) gaf een toelichting op de feiten en cijfers rondom vrijwillige inzet. Sociaal Planbureau Groningen voerde hiervoor een behoeftepeiling uit onder vrijwilligersorganisaties en bevroeg het Groninger Panel over vrijwillige inzet: waarom ben je wel of geen vrijwilliger?
Organisaties in the spotlight
Babette Versloot (stichting Present Groningen) gaf uitleg over de aanpak van vrijwillige inzet bij stichting Present. Als mooi voorbeeld van hoe het ook kan: aan vrijwilligers geen gebrek!
Conny Eldering (Handig in de Buurt) vertelde over het burgerinitiatief dat zich volledig als vrijwilligers inzet voor mensen in de eigen buurt die door verschillende omstandigheden niet kunnen deelnemen aan de samenleving. Ze benadrukte hoe belangrijk het is om naar elkaar om te kijken in een buurt.
Ina de Vries (De Wijert Voedt) vertelde over hoe dit project tegen voedselverspilling een succes is geworden dankzij de inzet van hardwerkende vrijwilligers. Zes jaar na de start voorziet de organisatie de wijk nog elke maand van eten voor wie dat maar wil.
Mirjam Nagelmaker (Stadjers Hand in Hand) vertelde trots welk mooi werk de coaches doen. Ze nam ons mee in de kracht van gelijkwaardigheid en onvoorwaardelijkheid. En ze had een primeur: binnenkort, op Wereldarmoededag, wordt Stadjers Hand in Hand een stichting!
Verschillende thematafels
Na het plenaire gedeelte namen alle aanwezigen deel aan de verschillende thematafels om in kleiner verband verder in gesprek te gaan over ondersteuning, scholing en waardering van vrijwilligersorganisaties, de creatieve aanpak van vrijwillige inzet en de gemeentelijke aanpak en het uitvoeringsprogramma. In het tekenverslag van Wietske Westra zijn de tijdens de bijeenkomst genoemde kernwoorden terug te lezen:
Voor in de agenda
De volgende bijeenkomst van Sterk Netwerk Toekomst met Perspectief vindt plaats op donderdag 19 september 2024 van 15.00 tot 17.00 uur en heeft als thema Routes naar werk. Nadere informatie volgt later.
Meer informatie
Wil je meer willen weten over ons netwerk? Laat het dan weten:
Hoe pak je het proces van ‘samenwerken en samen leren’ het beste aan, als je werkt aan complexe vraagstukken in gemeentelijke netwerken? Zes regionale projecten delen hun geleerde lessen in het kennisdocument ‘Samen leren’.
Gemeenten staan voor grote opgaven, zowel in het fysieke als in het sociale domein. Werk jij ook samen in de gemeentelijke of lokale uitvoeringspraktijk? Juist dan kan dit kennisdocument handig zijn! Bijvoorbeeld als je met verschillende (lokale) partijen, zoals praktijkprofessionals, gemeenteambtenaren, onderzoekers en inwoners, in een organisatie-overstijgend leernetwerk samenwerkt. Of als je bij een gemeente werkt en samen met andere gemeenten wil leren over het uitvoeren van integraal gezondheidsbeleid.
Kennisdocument over het proces van ‘samen leren’
In oktober 2018 kregen zes consortia subsidie uit de ronde ‘Aan de slag met preventie in uw gemeente’ van ZonMW. Vier jaar lang werkten gemeenten, GGD’en, Academische Werkplaatsen Publieke Gezondheid, Werkplaatsen Sociaal Domein, praktijkorganisaties, ervaringsdeskundigen én inwoners samen om (erkende) interventies in te zetten en daarmee preventie te bevorderen. De kennisuitwisseling betrof dus zowel wetenschappelijke kennis als praktijkervaringen. Dorien van de Kant, adviseur CMO STAMM, nam deel vanuit Drenthe Samen Gezond in Beweging.
De zes consortia deden veel ervaring op in de ‘lerende praktijk’. Niet alleen in en tussen de gemeenten, maar ook in een overstijgend leernetwerk op verschillende niveaus (lokaal, regionaal, landelijk). In samenwerking met VNG, Amsterdam UMC en ZonMw bundelden zij hun ervaringen en geleerde lessen in het kennisdocument ‘Samen leren – ervaringen uit de lerende praktijk’.
Het kennisdocument geeft antwoord op vragen als:
Waarom samen leren?
Welke stakeholders kun je betrekken in de lerende praktijk?
Wat zijn belangrijke randvoorwaarden voor de opstart van een lerende praktijk?
Hoe houd je de lerende praktijk na de opstart draaiende?
Het samen leren in de praktijk wordt steeds populairder en wordt voor allerlei doeleinden ingezet om gezamenlijk vaardigheden en ervaringen op te doen en om kennis te ontwikkelen, te delen en te borgen. Ook wordt het samen leren gezien als een goede manier om praktijk, onderzoek en beleid met elkaar te verbinden.
Met de toenemende aandacht duiken er steeds meer termen op die vaak door elkaar heen worden gebruikt; denk aan kenniswerkplaatsen, leernetwerken, Living labs, Communities of practice, enzovoort. In het kennisdocument gebruiken we de algemene term ‘lerende praktijk’.
Het meedoen in een lerende praktijk vraagt uiteraard tijd van alle partijen. Maar uit het kennisdocument blijkt dat ‘samen leren’ écht meerwaarde biedt: het zorgt voor optimale uitwisseling van kennis en ervaring en voorkomt dat iedereen opnieuw het wiel uitvindt. Een randvoorwaarde is wel dat ook bestuurders het belang van deelname inzien.
Vorig jaar ondertekenden alle gemeenten in de provincie Drenthe het Convenant Gezonde Sportevenementen. Onlangs tekenden zij ook de uitbreiding van het Convenant. Hierin staan afspraken die gezondere voedingskeuzes en sponsoring bij sportevenementen met kinderen bevorderen. Ook Provincie Drenthe onderschrijft het belang van gezondere sportevenementen. Met de ondertekening zetten alle gemeenten, provincie Drenthe en JOGG opnieuw een stap in de richting van gezondere inwoners.
Niet alleen focussen op de sport zelf, maar ook op gezonde voeding tijdens sportevenementen, daar maakt JOGG-regiocoördinator Dorien van de Kant, adviseur CMO STAMM, zich al een langere tijd hard voor. Zij bracht de wethouders van alle Drentse gemeenten samen om zich te committeren aan het structureel gezonder maken van het aanbod tijdens sportevenementen. Daarmee is Drenthe de eerste provincie, waarin alle gemeenten deelnemen aan het Convenant Gezonde Sportevenementen. Belangrijker: sportevenementen in de provincie Drenthe zijn in de toekomst gezonder!
Convenant Gezonde Sportevenementen
Net als voor een verandering in andere omgevingen, zijn voor gezondere sportevenementen alle betrokken partijen nodig. Zoals eventorganisatoren, sportmarketingbureaus, sportbonden en gemeenten. In 2018 werd daarom het Convenant Gezonde Sportevenementen in het leven geroepen, met afspraken die bijdragen aan het stimuleren van gezondere voedingskeuzes en sponsoring bij sportevenementen waar (veel) kinderen worden verwacht.
Bij een gezonde sportomgeving hoort gezonde voeding. Samen met gemeenten en diverse partijen en professionals uit de sportwereld werkt JOGG – met de werkwijze Teamfit – daarom aan een gezonder voedingsaanbod in sportkantines en bij sportevenementen. Die laatste zijn voor een structurele omslag van ongezond naar gezond niet onbelangrijk; sportevenementen hebben een groot bereik, zijn zichtbaar en kunnen inspireren tot een positieve boodschap om sport te associëren met een gezonde leefstijl. Sportevenementen zijn ook wel ‘hét uithangbord van de sport’.
De intensieve samenwerking zorgde dat veel internationale sportevenementen in Nederland de afgelopen vijf jaar gezonder zijn, zoals het EK Wielrennen Drenthe. Niet alleen was hier de catering voor publiek en vrijwilligers gezonder, maar ook werd een gezond aanbod een voorwaarde in de subsidieregeling.
Uitbreiding van het Convenant
21 gemeenten, sportmarketingbureaus, NOC*NSF, het Voedingscentrum en JOGG tekenden onlangs de uitbreiding van het Convenant Gezonde Sportevenementen, een belangrijke stap om sportevenementen voor bezoekers gezonder te maken. Hierin staan afspraken die gezondere voedingskeuzes en sponsoring bij sportevenementen met kinderen bevorderen. Ook is de leeftijd van de doelgroep waar het Convenant zich op richt verhoogd van 12 naar 17 jaar. Vanaf nu zijn ook verantwoord alcoholgebruik en een rookvrije omgeving onderdeel van het Convenant.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.