Groots denken leidt tot verfrissende inzichten.

Wat wij kunnen leren van het gezin uit de reclames van de Jumbo

28 maart 2019

De meeste mensen die regelmatig televisie kijken, kunnen de supermarktketen Jumbo niet meer los zien van het gezellige gezin uit de reclamecampagne. Een sterke marketingstrategie waarin ingespeeld wordt op het familiegevoel, nostalgie en huiselijkheid en waarin de unieke formule van de Jumbo steeds weer genoemd wordt. Wat kunnen we nou met dit voorbeeld in ons werk in het Sociaal Domein? Dat werd duidelijk tijdens de heidag voor lokale steunpunten vrijwilligerswerk die CMO STAMM in februari organiseerde.

Klantonderzoek, waardeproposities en buyer profiles; tijdens de heidag die CMO STAMM organiseerde voor de lokale steunpunten voor het vrijwilligerswerk kwam het allemaal aan bod. Professionals die het vrijwilligerswerk ondersteunen merken dagelijks dat het vrijwilligerswerk aan het veranderen is. Waar vrijwilligers eerder vrijwilligerswerk deden, omdat dat er ‘nou eenmaal bij hoorde’, zijn steeds meer vrijwilligers gemotiveerd vanwege de beleving die vrijwilligerswerk met zich mee brengt.

Nieuwe aanpak vanuit vrijwilligers- en ondersteuningsorganisaties

Het aantal vrijwilligers neemt toe, maar ze hebben andere drijfveren en ideeën over vrijwilligerswerk dan vroeger. Wil je vrijwilligers werven en ondersteunen, dan moet je ze, net als het Jumbogezin dat bij Nederlandse families doet, aanspreken op die drijfveren en motivaties. En dat vraagt om een nieuwe aanpak vanuit vrijwilligers- en ondersteuningsorganisaties. De steunpunten Vrijwillige inzet zijn zich daar van bewust en wilden graag eens vanuit de marketingwereld geïnspireerd worden op dit onderwerp.

Tijdens de heidag kwam de marketingexpert Reza Vinkes, van Digital Works, vertellen over de campagnes die hij voor Jumbo en voor de Friesland Zorgverzekeraar heeft ontwikkeld. Steunpunten en ambtenaren die deelnamen werden geprikkeld om hun doelgroep nog beter te onderzoeken, profielen te maken en een gedegen campagne op te zetten voor die doelgroep. De vraag wie je wilt bereiken met welk aanbod blijkt niet altijd makkelijk te beantwoorden. Daarom vertelde Edith Starreveld, van de Vrijwilligers Centrale Deventer, hoe ze dat in Deventer doen.

Aan het eind van de middag maakten de deelnemers zelf buyer profiles voor hun steunpunten en centrales. Daarbij keken ze wie hun doelgroep is, welke profielen die doelgroep heeft en welke kanalen, boodschappen en verhalen deze doelgroep het beste aanspreken. En hoewel een Jumbocampagne een andere omvang heeft dan een lokale vrijwilligersoproep, bleek dat groots denken tot verfrissende inzichten kan leiden.

Deel dit bericht.

Meer informatie.

Volg ons.

Gerelateerd.

© 2019 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring

X