Schuldensafari succesvol!
Op 29 maart 2018 vond bij de Hanzehogeschool een drukbezochte schuldensafari plaats, waarin de deelnemers op zoek gingen naar nieuwe aanknopingspunten voor het verbeteren van de schuldhulpverlening. Het perspectief van mensen met schulden was daarin leidend.
CMO STAMM had vier klantreizen uitgewerkt van alleenstaande mannen die noodgedwongen van de Voedselbank Groningen gebruik maken. Zij werden geselecteerd omdat dit een groeiende groep is, die in toenemende mate met schulden geconfronteerd wordt.
Ruim zestig deelnemers, een prachtig gemêleerd gezelschap van ervaringsdeskundigen, professionals, vrijwilligers, schuldeisers en ondernemers, werden meegenomen in de feiten en cijfers van Sociaal Planbureau Groningen. Theatergroep De Speelruimte verbeeldde de klantreizen op een indrukwekkende wijze. Het programma werd gedragen door alle aanwezigen.
Schuldhulpverlening
Bij het uiteengaan in groepen werd het accent gelegd op verbeterpunten in de schuldhulp:
- Een meer klantgerichte houding van hulpverleners en vrijwilligers
- Preventie
- 1-loketfunctie
- Ruimte in wet- en regelgeving
De zeven aanwezige ervaringsdeskundigen maakten de dialogen levendig en indringend.
Werksessies
De meest opvallende speerpunten uit de werksessies waren de thema’s preventie en nazorg. Ook op het thema proces zat veel energie. De overige besproken thema’s waren:
- Samenwerken in het veld
- Maatwerk
- Inwoner centraal in opzet van proces
- Goed geschoolde professionals / vrijwilligers
- Onderwijs
Verdiepende sessie
Een volgende, meer verdiepende sessie, staat gepland voor eind mei.
Ook deel uitmaken van ons netwerk rondom armoede en schulden in Groningen en/of Drenthe? Mail ons!