Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Het is belangrijk dat kinderen de lucht voelen om het onderwerp aan te kaarten. Dat ze bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om een half uur later op school te komen, zonder zielig gevonden te worden. De leraar kan aangeven dat dit halve uur wel weer ingehaald moet worden, zodat ze geen uitzonderingspositie krijgen.

Scholen moeten anders omgaan met jonge mantelzorgers

13 juli 2021

43.000 jongeren in de provincie Groningen groeien op met een langdurig zieke, of gehandicapte, naaste. Wat kan een leraar doen om een leerling met mantelzorgtaken te ondersteunen?

Zo’n één op de vier jongeren tot 25 jaar groeit op met een langdurig zieke of gehandicapte naaste. Dit noemen we jonge mantelzorgers. Deze jongeren besteden gemiddeld anderhalf keer zo veel tijd aan extra taken thuis als andere kinderen. Deze zorg wordt door hen ‘gewoon’ gevonden, maar zorgt wel voor meer emotionele en mentale druk. Jonge mantelzorgers zijn vaker vermoeid, hebben meer last van stress en hebben minder tijd voor school. Sommige kinderen schamen zich ervoor, waardoor ze hun moeilijke thuissituatie niet snel delen met anderen.

In onze provincie gaat het regelmatig mis op scholen, ziet Rika Ringersma, coördinator van het netwerkteam voor jonge mantelzorgers. Ze hoort soms schrijnende verhalen. In een interview van RTV Noord vertelt ze over initiatieven die scholen kunnen ondernemen voor jonge mantelzorgers. Ook vertelt de 15-jarige Lienke Bakker uit Delfzijl over de zorg voor haar jongere broertje Matijs en waar zij tegenaan loopt als jonge mantelzorger.

 

Deel dit bericht.

Meer informatie.

Volg ons.

Gerelateerd.

© 2021 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X