Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Het is heel verfrissend om door middel van interviews en groepsgesprekken verhalen achter cijfers boven water te krijgen.

Imke Oosting

Onderzoeker

Het is heel verfrissend om door middel van interviews en groepsgesprekken verhalen achter cijfers boven water te krijgen.

Imke werkt sinds 2013 voor CMO STAMM. Zij houdt zich hier bezig met de thema’s jeugd, onderwijs en laaggeletterdheid. Dit doet zij binnen de programmateams Kansengelijkheid & Bestaanszekerheid en Inwonerskracht & Overheidsparticipatie. Ze vindt dat jongeren veel meer betrokken moeten worden bij thema’s die hen aangaan. Om te weten te komen hoe zij tegen dingen aankijken, doet zij onderzoek onder het Gronings en Drents Jeugdpanel. Ook is zij  projectleider van de Drentse Onderwijsmonitor.

De combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek spreekt Imke aan. Het verzamelen en analyseren van gegevens, aangevuld met interviews en groepsgesprekken om zo op zoek te gaan naar het verhaal achter de cijfers. Zo leverden gesprekken met schoolbestuurders en leerkrachten in het basisonderwijs  meer inzicht in het schooladviseringstraject.

Als getogen Groninger en import Drent vindt Imke het prettig samenwerken met en voor Noordelingen. Zij houdt ervan het goede te benadrukken in mensen en trajecten, om zo ontwikkelingen in gang te zetten en te houden. Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar wat er nog niet goed gaat, maar ook te kijken naar de successen in de Noordelijke provincies volgens Imke.

Imke studeerde in 1995 af in Beleidssociologie aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Sindsdien werkt zij in het onderzoeksveld. Eerst in het marktonderzoek en als onderzoeker bij diverse gemeenten. En later als onderzoeker bij CMO STAMM. Hier is zij verantwoordelijk voor diverse onderzoeken voor overheids- en non-profitorganisaties. Met deze ervaringen kan Imke de vertaalslag naar bruikbare informatie voor beleidsmakers en bestuurders van gemeenten, provincies en andere organisaties maken.