Aanwezigheid als sleutel: Groningse proeftuin brengt school en leerling dichter bij elkaar
Wat als we niet focussen op verzuim, maar op aanwezigheid? In Groningen laat de Kennis- en leerwerkplaats C4Youth zien hoe een warme overdracht, levensvaardigheden en écht contact tussen school, leerling en gezin het verschil maken. Geen standaard onderzoek, wél zichtbare resultaten. Hermien Maarsingh, adviseur CMO STAMM en projectleider binnen het atelier ‘Samenhang en preventie in hulpverlening’ van de Groningse Kennis- en leerwerkplaats Jeugd C4Youth werd door ZonMW geïnterviewd over de proeftuin bij het Dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand.
“Dat is toch veel te duur?” – Groningse proeftuin maakt korte metten met koudwatervrees in het onderwijs
Niet het bestrijden van schoolverzuim, maar het stimuleren van aanwezigheid: dat uitgangspunt vormt de basis van een vernieuwende proeftuin van Kennis- en leerwerkplaats C4Youth in Groningen. Ondanks aanvankelijke twijfels bij scholen, laat de aanpak zien dat investeren in contact en vertrouwen leidt tot hechtere klassen, minder uitval én beter passende ondersteuning.
In de proeftuin staat een warme overdracht centraal: mentoren en orthopedagogen bezoeken leerlingen thuis, brugklassers krijgen les in levensvaardigheden en onderzoekers denken en leren direct mee in de praktijk. De betrokkenheid groeit, het vertrouwen neemt toe, en kleine aanpassingen blijken vaak al voldoende om jongeren op school te houden.
Het resultaat? Leerlingen leren praten over stress, ouders voelen zich gezien, en scholen kunnen sneller en beter ondersteunen – zonder dat het allemaal “veel te duur” blijkt.
📖 Lees het hele artikel op de website van ZonMw:
Tekst: Anja Klein
Bladcoördinator: Merel van Dorp
Beeld: Sietsfotografie/Studio Oostrum