Deel dit bericht.
“In het algemeen is een belangrijk leerpunt in Drenthe om een goede verbinding te realiseren tussen bestuur-beleid-uitvoering. Wat in de praktijk gesignaleerd wordt als knelpunt of juist als best practice, kan je weer meenemen in toekomstig beleid. Dit kwam aan bod tijdens de lerende praktijk bijeenkomsten.”
Samen leren in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk
15 april 2024
Hoe pak je het proces van ‘samenwerken en samen leren’ het beste aan, als je werkt aan complexe vraagstukken in gemeentelijke netwerken? Zes regionale projecten delen hun geleerde lessen in het kennisdocument ‘Samen leren’.
Gemeenten staan voor grote opgaven, zowel in het fysieke als in het sociale domein. Werk jij ook samen in de gemeentelijke of lokale uitvoeringspraktijk? Juist dan kan dit kennisdocument handig zijn! Bijvoorbeeld als je met verschillende (lokale) partijen, zoals praktijkprofessionals, gemeenteambtenaren, onderzoekers en inwoners, in een organisatie-overstijgend leernetwerk samenwerkt. Of als je bij een gemeente werkt en samen met andere gemeenten wil leren over het uitvoeren van integraal gezondheidsbeleid.
Kennisdocument over het proces van ‘samen leren’
In oktober 2018 kregen zes consortia subsidie uit de ronde ‘Aan de slag met preventie in uw gemeente’ van ZonMW. Vier jaar lang werkten gemeenten, GGD’en, Academische Werkplaatsen Publieke Gezondheid, Werkplaatsen Sociaal Domein, praktijkorganisaties, ervaringsdeskundigen én inwoners samen om (erkende) interventies in te zetten en daarmee preventie te bevorderen. De kennisuitwisseling betrof dus zowel wetenschappelijke kennis als praktijkervaringen. Dorien van de Kant, adviseur CMO STAMM, nam deel vanuit Drenthe Samen Gezond in Beweging.
De zes consortia deden veel ervaring op in de ‘lerende praktijk’. Niet alleen in en tussen de gemeenten, maar ook in een overstijgend leernetwerk op verschillende niveaus (lokaal, regionaal, landelijk). In samenwerking met VNG, Amsterdam UMC en ZonMw bundelden zij hun ervaringen en geleerde lessen in het kennisdocument ‘Samen leren – ervaringen uit de lerende praktijk’.
Het kennisdocument geeft antwoord op vragen als:
- Waarom samen leren?
- Welke stakeholders kun je betrekken in de lerende praktijk?
- Wat zijn belangrijke randvoorwaarden voor de opstart van een lerende praktijk?
- Hoe houd je de lerende praktijk na de opstart draaiende?
- Wat voor inhoudelijke sessies kan ik inzetten?
- Wat levert de lerende praktijk op?
Samen leren in de praktijk
Het samen leren in de praktijk wordt steeds populairder en wordt voor allerlei doeleinden ingezet om gezamenlijk vaardigheden en ervaringen op te doen en om kennis te ontwikkelen, te delen en te borgen. Ook wordt het samen leren gezien als een goede manier om praktijk, onderzoek en beleid met elkaar te verbinden.
Met de toenemende aandacht duiken er steeds meer termen op die vaak door elkaar heen worden gebruikt; denk aan kenniswerkplaatsen, leernetwerken, Living labs, Communities of practice, enzovoort. In het kennisdocument gebruiken we de algemene term ‘lerende praktijk’.
Het meedoen in een lerende praktijk vraagt uiteraard tijd van alle partijen. Maar uit het kennisdocument blijkt dat ‘samen leren’ écht meerwaarde biedt: het zorgt voor optimale uitwisseling van kennis en ervaring en voorkomt dat iedereen opnieuw het wiel uitvindt. Een randvoorwaarde is wel dat ook bestuurders het belang van deelname inzien.
Deel dit bericht.
Meer informatie.
- Dorien van de Kant
- d.vandekant@cmostamm.nl
- 06 30 94 73 46