Deel dit bericht.
“De mentor ervaart waardevolle ondersteuning door de samenwerking met de orthopedagoog, en zowel ouders als leerlingen reageren positief op de kennismakingsgesprekken. Ook zijn er in de gesprekken zaken naar voren gekomen waar de docent anders pas veel later achter was gekomen.”
Samenwerken aan een soepele start op het voorgezet onderwijs
16 december 2024
De overstap van de basisschool naar de middelbare school en de start in de brugklas is een belangrijke en vaak spannende tijd voor zowel leerlingen als hun ouders. Om deze overgang beter aan te laten sluiten bij de behoeften van leerlingen en gezinnen, is er vanuit C4Youth, met CMO STAMM als projectleider, een proeftuin opgezet op het Dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand.
Unieke aanpak
Binnen het kennis- en leeratelier van C4Youth onderzoeken jongeren, ouders, docenten, jeugdhulpverleners, beleidsmedewerkers en wetenschappers samen het complexe probleem van schoolverzuim. Jongeren en ouders geven aan dat zij behoefte hebben aan oprechte aandacht, eigenaarschap en een vertrouwensband met iemand op school, die zowel de leerling als het gezin goed kent. De proeftuin speelt in op deze behoeften en richt zich op samenwerking en maatwerk.
Warme overdracht en persoonlijke ontwikkeling
De aanpak begint met persoonlijke kennismakingsgesprekken bij gezinnen thuis. De orthopedagoog en mentor nemen de tijd om een goed beeld te krijgen van de leerling en zijn of haar achtergrond. Deze inzichten helpen om de juiste ondersteuning te bieden en een goede start te maken op de middelbare school.
Daarnaast geeft de orthopedagoog gedurende het schooljaar lessen over persoonlijke ontwikkeling en levensvaardigheden. Hierbij leren leerlingen omgaan met uitdagingen in het dagelijks leven, en wordt er in de klas aandacht besteed aan mentaal welbevinden. De lessen sluiten aan bij wat er onder de leerlingen en in de klas speelt.
Leren van en met elkaar
De eerste resultaten van de proeftuin zijn positief: de mentor ervaart waardevolle ondersteuning door de samenwerking met de orthopedagoog, en zowel ouders als leerlingen reageren positief op de kennismakingsgesprekken. Ook zijn er in de gesprekken zaken naar voren gekomen waar de docent anders pas veel later achter was gekomen. Dit hielp om eerder passende ondersteuning te bieden voor bepaalde leerlingen.
Omdat de aanpak nieuw is, wordt deze continu geëvalueerd. Via participatief actieonderzoek wordt samen met ouders en leerlingen feedback opgehaald en worden verbeteringen doorgevoerd. Dit type onderzoek is een belangrijk onderdeel van het werk binnen het kennis- en leeratelier van C4Youth, waar samen met diverse partijen oplossingsrichtingen worden ontwikkeld en in de praktijk getest. De proeftuin is hier een mooi voorbeeld van.
Meer weten?
CMO STAMM hecht grote waarde aan de inbreng van jongeren en ouders, wat maakt dat deze onderzoeksmethode goed aansluit bij onze manier van werken. Meer weten? Neem contact op met Hermien Maarsingh (h.maarsingh@cmostamm.nl) of Evelien Mulder (e.mulder@cmostamm.nl).
Deel dit bericht.
Meer informatie.
- Evelien Mulder
- e.mulder@cmostamm.nl
- 06 13 58 21 26
- Hermien Maarsingh
- h.maarsingh@cmostamm.nl
- 06 460 783 33