Deel dit bericht.
“Het is ook vernieuwend omdat het past bij een nieuwe politieke tendens naar meer verantwoordelijkheid voor de burger.”
De Vonk van Nederland // ZonMw
4 maart 2015
Aanleiding
In 2011 participeerde CMO STAMM in De Vonk van Nederland, een project van CMO Spectrum uit Gelderland. Hoe maak je opvoeden en opgroeien in je wijk leuker? was de hoofdvraag achter het project. Vijf Nederlandse gemeenten namen deel aan De Vonk, in Groningen waren dat Haren en Ten Boer. Inwoners van die gemeenten mochten zelf ideeën bedenken die de collectieve verantwoordelijkheid voor het opvoeden en opgroeien van de jeugd in de eigen omgeving zouden vergroten. En het bleef niet bij het bedenken van ideeën, de burgers konden ook zelf een winnaar kiezen. Iedereen kon meedoen en ook meebepalen wie er won. De winnaar kreeg een cheque van €15.000,- om het project te realiseren.
Winnaars in Haren en Ten Boer
De Buurtbox kreeg in Haren de meeste stemmen. De Buurtbox is een digitale en sociale marktplaats met vragen en aanbiedingen van mensen uit een bepaalde buurt. Het gaat om kleine sociale diensten met gesloten portemonnee. De Buurtbox stimuleert sociale betrokkenheid tussen jong en oud. In Ten Boer kreeg Woltersumwilwel de meeste stemmen; een weekend om alle Woltersummers de gelegenheid te geven om samen te komen en (opnieuw) kennis te maken met alles wat er in het dorp leeft, beweegt en onderneemt. Het weekend is de start van een reeks activiteiten.
Vernieuwend en spannend
De Vonk van Nederland was een vernieuwend project, dat vonden ook de ambtenaren. Uit de evaluatie bleek dat de Harense ambtenaren het vooral nieuw (en eng) vonden om burgers zonder verantwoordingsplicht een bedrag ter beschikking te stellen en maar af te wachten wat het oplevert. Het is ook vernieuwend omdat het past bij een nieuwe politieke tendens naar meer verantwoordelijkheid voor de burger.
Deel dit bericht.
Meer informatie.
- Martin Bakker
- m.bakker@cmostamm.nl
- 06 528 886 96
- Marcel Endendijk
- m.endendijk@cmostamm.nl
- 06 543 238 36