Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen
voorkant publicatie coöperaties in 5 stappen

Coöperaties in 5 stappen.

Publicatie Coöperaties in 5 stappen

Nieuwe regierol voor bewoners

Coöperaties in opmars, een kijkje achter de schermen bij 5 succesvolle initiatieven en een plan om in 5 stappen tot een eigen coöperatie te komen.

Meer informatie:
Fenna Bolding

 

CMO STAMM zet zich in voor een krachtige samenleving waarin iedereen meedoet. De armoede- en schuldenproblematiek is uitermate divers en complex. Alleen een integrale aanpak waar alle partijen samen voor staan werkt. Daarom hebben we een routeplanner beschreven met vijf pijlers die van belang zijn bij een innovatieve aanpak van armoede en schulden. Op welk deel van de route treffen we elkaar? Want jij doet toch ook mee om armoede in Groningen en Drenthe terug te dringen?

Routeplanner Armoede & schulden

 

De uitdaging

De veranderingen in het zorglandschap zijn fors. Het vraagt van inwoners, instellingen en overheid een flexibele manier van reageren, innoveren en verbinden. Hoe realiseren we met elkaar een goede, toegankelijke en tegelijkertijd betaalbare zorg van hoge kwaliteit in het Noorden met ruimte voor verschillen tussen mensen?

In deze publicatie hebben wij de ontwikkelingen, het speelveld en de kansen voor het versterken van het zorglandschap in het Noorden in kaart gebracht. Er zijn veel kansen voor nieuwe samenwerking tussen formele en informele zorg, met nieuwe partners in zorg enmet een sterke regierol voor inwoners. Een samenspel van inwoners, maatschappelijke partners en overheid. Zo ontwikkelen we samen chemie. Het kan echt!

Publicatie samen naar een nieuw zorglandschap

Op 24 juli 2017 is de tweede nieuwsbrief ‘Sterk Vrijwilligerswerk’ door Huis voor de Sport Groningen verstuurd.

Aanleiding

Jongeren ontwikkelen hun identiteit en zoeken hun plek in de samenleving. Het behalen van een startkwalificatie (op mbo, havo of vwo) is daarbij een belangrijke mijlpaal. Met een persoonlijke mentor kunnen jongeren op school en daarbuiten vaak meer bereiken dan zijzelf en hun omgeving voor mogelijk hielden. Dit geldt zeker voor jongeren die veel tegenslagen hebben te verwerken en voor jongeren die weinig steun ondervinden van hun ouders.

Uitdaging

KANS 050* biedt jongeren uit de stad en de provincie Groningen de mogelijkheid zich een jaar lang te laten ondersteunen door een persoonlijke mentor die los staat van hun school, hulpverleningsinstelling etc. KANS 050 richt zich met name op jongeren vanaf 14 jaar die op het (v)mbo zitten of hebben gezeten.

KANS 050 is door het Oranje Fonds geselecteerd als ‘master in mentoring’. Samen met vier andere masters zet KANS 050 zich ervoor in dat meer jongeren in Nederland een mentor kunnen krijgen via een mentorprogramma van goede kwaliteit.

Aanpak

KANS 050 ondersteunt jongeren op een manier die zij prettig vinden. Jongeren waarderen vooral dat hun mentor ervoor hen is als vertrouwenspersoon en luisterend oor, en dat de ondersteuning door de mentor is gericht is op kansen en mogelijkheden (en niet op het uitdiepen van problemen). De mentoren van KANS 050 hebben de opdracht het eigen probleemoplossend vermogen van jongeren aan te boren en te doen ontwikkelen.

KANS 050 functioneert dankzij vrijwillige inzet van meer dan 150 personen en goede samenwerking met onder meer onderwijs, leerplicht, jeugdzorg en jongerenwerk.

Resultaat

Al meer dan 550 jongeren uit stad en provincie Groningen hebben een mentor van KANS 050 gehad. Zij hebben hun zelfvertrouwen vergroot, geleerd hun huiswerk te plannen, een passende stage gevonden, belangrijke keuzes gemaakt, hun diploma gehaald, nieuwe contacten gelegd, de relatie met hun ouders verbeterd, financiële problemen overwonnen en/of meer vertrouwen in de toekomst gekregen. Ze staan nu steviger in hun schoenen.

Via KANS 050 hebben al honderden vrijwilligers zich op een leuke en leerzame manier ingezet. KANS 050 slaagt erin veel jonge vrijwilligers (20-35 jaar) aan te trekken, die eerder nog geen vrijwilligerswerk deden. KANS 050 is een goed georganiseerd mentorprogramma dat voortdurend werkt aan kwaliteitsverbetering. Kennis vergaren (via onderzoek, eigen ervaring en ervaring van derden) en kennis delen staan hoog in het vaandel.

* Mentorprogramma KANS 050 is in de loop van 2018 samengegaan met het Drentse Mentor4You. De nieuwe naam van het mentorprogramma is KANS Mentoring. CMO STAMM was penvoerder van het samenwerkingsverband KANS 050 en draagde met name bij aan voorlichting, kennisdeling, fondswerving en kwaliteitsbevordering. De overige leden van het samenwerkingsverband waren: MJD, Noorderpoort en Alfa-college. Ook met Torion (Haren) en SW&D en ASWA (Delfzijl-Appingedam-Loppersum) werd nauw samengewerkt. Sinds 1 januari 2019 is CMO STAMM niet meer bij dit mentorprogramma betrokken.

www.kans050.nl

logo mentorprogramma KANS 050

Zicht op prestaties in het voortgezet onderwijs. Haal meer uit uw leerlingenadministratie.

Aanleiding

Als een leerling in een latere fase van zijn opleiding alsnog moet afstromen is dat extra belastend voor de leerling. Daarnaast kost het uw school geld en levert het extra werk op voor docenten. Een goede determinatie is belangrijk.

Uitdaging

De uitdaging is dan ook risicofactoren in kaart te brengen die de kans op doubleren en afstromen vergroten. Inzicht in deze factoren kan bijdragen aan een betere determinatie.

Aanpak

Door gebruik te maken van informatie uit uw leerlingenadministratie (SOM, MAGISTER e.d.)  kan de determinatie en (onderbroken) doorstroom van cohorten leerlingen in beeld worden gebracht.

Resultaat

Door leerlingen in hun schoolloopbaan te volgen kunnen we vragen beantwoorden als:

  • Hoe vaak wordt een opleiding onvertraagd en op hetzelfde niveau doorlopen?;
  • Hoe vaak wordt er op- en afgestroomd?;
  • Hoe vaak wordt er gedoubleerd?;
  • Zijn er verschillen in opstroom, afstroom en doorstroom tussen jongens en meisjes?;
  • In hoeverre speelt de school van herkomst, het vo-advies of de score op de eindtoets een rol?;
  • Zijn er aanwijsbare factoren waardoor er meer risico op doubleren of afstroom bestaat?;
  • Wat voor eindcijfers halen leerlingen in de brugklas voor de (kern)vakken en wat is de voorspellende waarde hiervan voor het succesvol doorlopen van de opleiding?

Meer informatie

Wilt u als schoolbestuur of school ook meer informatie halen uit uw leerlingenadministratie? CMO STAMM analyseert de beschikbare data voor u waardoor vragen over bijvoorbeeld doorstroom, op- en afstroom beantwoord kunnen worden.

De informatiemap Kanskaarten is uitgebracht in het kader van het project ‘Kanskaarten’. Dit project is in samenwerking met Humanitas en Solidair Groningen & Drenthe in de provincie Groningen uitgevoerd en afgrond in maart 2016. Het project werd ondersteund door de provincie Groningen en het Kansfonds.

Doel van het project is om mensen te informeren over inkomensondersteunende mogelijkheden, zowel de landelijke als de lokale aanvullende voorzieningen. Niet iedereen weet welke voorzieningen er zijn en welke wegen vervolgens bewandeld moeten worden om een beroep op bepaalde voorzieningen te kunnen doen. Het middel dat hiervoor ingezet kan worden is de Kanskaart. De kracht van het project is dat mensen persoonlijk benaderd worden. Vrijwilligers brengen deze Kanskaart langs in dorpen/wijken en halen deze twee weken later op. Zo wordt informatie dicht bij huis verstrekt en is er ruimte voor een persoonlijk gesprek. Eventuele hulpvragen worden genoteerd en lokale voorzieningen worden benaderd voor de afhandeling van de vragen.

Als onderdeel van het Kanskaarten project is de website www.armoedegroningen.nl verder ontwikkeld.

De samenwerkende organisaties in het project Kanskaarten hebben op basis van hun ervaringen een informatiemap over dit project geschreven. Met behulp van deze map kunnen inwoners in hun dorp/wijk ook zelf met het project starten.

www.armoedegroningen.nl

 

© 2024 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X