Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Home-Start // Home-Start Nederland.

Aanleiding

Home-Start biedt ondersteuning, vriendschappelijk contact en praktische hulp aan gezinnen met jonge kinderen. Een vrijwilliger bezoekt een gezin een dagdeel per week; een betaalde coördinator traint en begeleidt de vrijwilligers, werft gezinnen en onderhoudt contacten met andere beroepskrachten die werken voor jeugd & gezin.

Aanpak

In september 2012 is Home-Start in de wijken Oosterpark en Zuid van de gemeente Groningen begonnen. In nauwe samenwerking met de Centra voor Jeugd en Gezin biedt Humanitas het programma Home-Start: (opvoedings)ondersteuning, vriendschappelijk contact en praktische hulp aan gezinnen met jonge kinderen door ervaren opvoeders. De vrijwilliger is als het ware de ‘georganiseerde buurvrouw’, een maatje voor de ouders en die er is voor het hele gezin. Vanaf mei 2013 kunnen gezinnen met jonge kinderen uit de hele stad een beroep doen op Home-Start.

Resultaat

Home-Start heeft een geslaagde ‘come-back’ in Groningen gemaakt. Ouders zijn voor meer dan 80% tevreden over Home-Start. Vanaf mei 2013 is Home-Start beschikbaar voor de hele stad. De samenwerking met de CJG’s in Oosterpark en Zuid blijft bestaan. In 2014 kan deze samenwerking worden versterkt. Om Home-Start stedelijk beter te implementeren is samenwerking met alle CJG’s wenselijk. In de Home-Start gezinnen speelt vaak forse problematiek. Voor de vrijwilligers is dat zwaar en voor de coördinator extra werk. Er komen vragen binnen voor huishoudelijk hulp, verzorging, vervoer en voor gezinnen met kinderen die ouder zijn dan 7 jaar.

In oktober 2015 organiseerde Europe for Volunteers (E4V), waar CMO STAMM deel van uit maakt, samen met Vereniging NOV het landelijk congres Reuring in het Vrijwilligerswerk in Antropia, Zeist.

College

“Een semester college in één uur”, zo omschreef Marco van Westerlaak het college over het moderne vrijwilligerswerk dat prof. dr. Lucas Meijs gaf tijdens het congres Reuring in het vrijwilligerswerk. In zijn college haakt Meijs in beginsel in op instrumentalisatie van het vrijwilligerswerk, waarvoor CEV-voorzitter Eva Hambach in haar voorgaande inleiding vreest. Hij refereert direct aan het regeerakkoord onder de naam Bruggen Slaan en dat het maar goed is dat het vrijwilligerswerk daar niet in voorkomt. Neem een versnapering, ga even zitten en volg een uur college. Bekijk deel 2 >>

 

Forumdiscussie

Ook de forumdiscussie van 30 oktober staat online. De volgende personen gingen in discussie: Wethouder Oetra Gopal maakt beleid voor de gemeente Hoogezand-Sappemeer, Aletta Winsemius constateert in haar trendrapport Wmo dat vrijwilligersorganisaties niet meedoen, Annemarth Idenburg heeft het WRR-project geleid dat aantoont dat overheden anders moeten werken (Vertrouwen in burgers) en Symen Sjoerd de Vries wéét als projectleider Maatschappelijke Stage en Vrijwillige Inzet bij Timpaan waarom vrijwilligersorganisaties meedoen, of niet. Wie ontmoetten elkaar? Bekijk de forumdiscussie >>

Brochures

Tijdens het congres werden ook twee brochures gepresenteerd:
vrijwilligerswerk en mobiliteit
vrijwilligerswerk en diversiteit
Download de bruchures of ontvang een exemplaar per post. Stuur dan een e-mail naar info@cmostamm.nl. De kosten voor het ontvangen van een brochure bedragen €5,-.

Aanleiding

De gemeente Coevorden staat eind 2013 aan de vooravond van drie grote transities en wordt m.i.v. 2015 verantwoordelijk voor een grotere groep kwetsbare inwoners, die ondersteuning nodig hebben om te kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. De gemeente gaat de ondersteuning in een samenhang vormgeving en daarbij samenhang creëren tussen dagbesteding met een sociaal culturele achtergrond, dagbesteding onder de Wmo en de nieuwe Jeugdwet en het beschut werken onder de nieuwe Participatiewet. En daarbij verbinding zoeken met de re-integratietrajecten voor wwb-ers en de wederkerigheid die van hen wordt gevraagd.

Dit is voor de gemeente een natuurlijk moment om het Werkproject Van Eibergenstraat te evalueren op aanpak, resultaten en kosten en daarbij aanknopingspunten te genereren voor andere te ontwikkelen werkprojecten.

Uitdaging

De uitdaging is om in samenspraak met betrokken partijen een evaluatieve rapportage te leveren, die handvatten biedt voor een eventuele duurzame doorontwikkeling van het werkproject Van Eibergenstraat. Deze aanpak concretiseren in een projectplan en werkplan met verdienmodel en met een duurzame samenwerkingsstructuur.

Klik hier voor de uitgangspunten van CMO STAMM

  • Doel: meer met minder
    Daartoe inverdienmodel realiseren, samen met betrokkenen
  • Duurzaam ondernemingsplan/projectplan als onderlegger
  • Kosten beperken / meer efficiency
  • Inkomsten genereren
  • Draagvlak van inwoners en ondernemers

Aanpak

In de aanpak zijn twee fasen uitgewerkt:

Fase 1 voorbereiding

  • rondleiding werkproject
  • deskresearch en voorbereiden inventarisatievragen

Fase2 Inventarisatie en analyse

  • Gesprekken
  • gesprekken/tel/mails met diverse betrokkenen binnen de gemeente
  • Analyse en maken van onderzoeksrapportage met conclusies en aanbevelingen
  • Bespreken onderzoeksrapportage intern

Resultaten

Onderzoeksrapportage Werkproject Van Eibergenstraat: Dit document bevat een analyse van het werkproject, met belichting van probleem en doelgroep, visie en missie, opzet en begeleiding, financiering en samenwerkingspartners.
Voorts een beschrijving van de resultaten (in hoeverre groei op participatieladder, in hoeverre uitstroom naar opleiding of werk.

Tenslotte een evaluatie, met een (maatschappelijke) kosten-baten analyse. Het document sluit af met conclusies en aanbevelingen voor duurzame doorontwikkeling, met een advies voor vervolgstappen.

Een informatieblad voor wijkondernemingen: overname van gemeentelijke zwembaden door wijkondernemingen/bewonersbedrijven, op basis van de casus zwembad de Zwaoi in Valthermond.

Aanleiding

Burgers nemen de regie. De overheid krijgt een andere rol. Bewoners van wijken en dorpen willen meer grip krijgen op hun leefsituatie en geven daar op veel plekken invulling aan. Tegelijk legt de overheid meer neer bij de samenleving. Uit ideologische overwegingen, maar ook omdat het geld op is.

In Valthermond hebben burgers en ondernemers de regie genomen en het eigenaarschap van het zwembad overgenomen. De aanleiding was de aankondiging vanuit de gemeente – de eigenaar van het zwembad – om het zwembad te sluiten. Ondernemers en burgers runnen nu het zwembad vanuit de stichting Dorpsbedrijf De Ommezwaoi.

CMO STAMM ondersteunt en begeleidt het proces van de totstandkoming van het dorpsbedrijf in Valthermond. Het dorpsbedrijf van Valthermond is een voorbeeld voor het overeind houden van een zwembad (een publieksvoorziening) met renderende burgerinitiatieven.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken is erg geïnteresseerd in best practises waarbij (publieks)voorzieningen opgezet of overeind gehouden kunnen worden met renderende burgerinitiatieven en wil de ervaringen breed delen. Dit was de reden om CMO STAMM te vragen om op grond van de ervaringen in Valthermond een informatieblad op te stellen.

Aanpak

  • Wat is een zwembad als wijkonderneming/dorpsbedrijf?
  • Het proces stap voor stap
  • Specifieke aspecten nader belicht:
    o Draagvlak/people power, energie, personeel/vrijwilligers, wettelijke vereisten, klandizie, PR.
    o Businessplan/verdienmodel
    o Benodigde expertise
    o Samenwerkingsrelatie tussen overheid en bewoners in het proces van overdracht
    o Onderscheid: in eigendom overnemen, in beheer opnemen, in exploitatie overnemen
    o Aandacht voor andere activiteiten/verdiensten van het zwembad: social return
    o Relatie tussen zwembad en omliggend(e) wijk/dorp (via vrijwilligers uit de buurt, andere activiteiten dan puur zwemmen, samenwerking winkels/bedrijven etc.).
  • Checklist waar moet je allemaal aan denken als je hieraan begint.

Resultaten

Het informatieblad is voor:

Burgergroepen in zowel dorpen als steden die ideeën hebben om een zwembad in eigen beheer te nemen en te exploiteren.
Overheden die overwegen een zwembad/ andere publieke voorziening over te dragen aan een burgergroep maar niet goed weten waar ze allemaal op moeten letten;
Ondersteuners van bewoners, indien bewoners overname niet zelfstandig organiseren.
Het informatieblad is een handleiding met tips, aandachtspunten en een procesbeschrijving hoe een zwembad overgedragen kan worden aan inwoners.

Het informatieblad wordt uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Aanleiding

De jeugdhulpverlening is vaak niet effectief voor kinderen met een migrantenachtergrond. De jeugdzorg, het welzijn en het onderwijs willen de toegankelijkheid voor migranten vergroten.

Uitdaging

Inzicht krijgen in de behoeften van cliënten met een migrantenachtergrond en dit vervolgens overbrengen op professionals om hen intercultureel competent te maken. De werkwijze van organisaties beter aan laten sluiten op de behoeften van migranten.

Aanpak

  • Inzicht krijgen in de denkwijze van migranten
  • Professionals trainen in interculturele sensitiviteit in samenwerking met Bureau Beschermjassen
  • Een methode ontwikkelen voor interculturele communicatie en interculturele sensitiviteit.

Resultaten

  • Hulpverleners sluiten aan bij de eigen kracht van migranten waardoor instellingen toegankelijker zijn voor deze doelgroep en de hulpverlening effectiever is.
  • We hebben het Werkmodel Beschermjassen ontwikkeld, dat bij verscheidene organisaties is ingevoerd
  • Er zijn twee publicaties uitgebracht over Beschermjassen als transculturele hulp aan families en als instrument voor het managen van diversiteit op de werkvloer.

Aanleiding

De demografische veranderingen in Oost-Drenthe gaan gepaard met bezuinigingen en dat heeft consequenties voor het voorzieningenniveau. De provincie Drenthe heeft CMO STAMM gevraagd om samen met de Oost-Drentse gemeenten een regionale visie op het voorzieningenniveau op te stellen.

Uitdaging

De kwantitatieve en kwalitatieve krimpopgaven voor het voorzieningenniveau voor Oost-Drenthe in kaart brengen.
Gemeenten, burgers en maatschappelijke organisaties scenario’s aanreiken voor een toekomstbestendig voorzieningenniveau. Het uiteindelijke doel is ervoor zorgen dat mensen ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van voorzieningen die van belang zijn voor een vitaal en prettig leefklimaat.

Aanpak

  • Analyse van demografische ontwikkelingen, maatschappelijke trends, economische ontwikkelingen, ontwikkelingen in het sociale domein en in de ruimtelijke ordening in de vier gemeenten.
  • Ook direct aangrenzende Groningse en Drentse gemeenten betrekken bij de opstelling van de krimpopgaven.
  • Vaststelling van de meest urgente vraagstukken en kansrijke ontwikkelingen voor de gemeenten/regio.
  • Formuleren van de meest kansrijke oplossingsrichtingen voor het zo goed mogelijk behouden en versterken van de beschikbaarheid, kwaliteit en bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen in Oost Drenthe.

Resultaten

  • Er liggen oplossingsrichtingen voor een toekomstbestendige regionale voorzieningenstructuur
  • De vier gemeenten hebben handvatten om met hun burgers en maatschappelijke organisaties in gesprek te gaan over de toekomst van de verschillende voorzieningen.
  • Regionale samenwerking op het gebied van Mobiliteit en voorzieningen.

Aanleiding

NOVO en Promenscare zijn per januari 2013 een intensieve niet vrijblijvende samenwerking gestart in de vorm van een Holding: Cosis. Met de beide managementteams willen zij een strategie ontwikkelen voor Cosis voor de periode 2013-2017 en inzicht krijgen in de consequenties hiervan voor de organisatie.

Uitdaging

De organisatie zodanig inrichten dat zij goed voorbereid is en flexibel kan inspelen op komende transities en transformaties. Het ontwikkelen van een heldere en onderscheidende positionering. Het aanbod van Cosis (nog) beter laten aansluiten op de wensen van de klant/markt.

Aanpak

Aanpak Cosis 800

Resultaten

Heldere formulering en door MT gedragen strategie voor de periode 2013-2017.

Aanleiding

In tijden van krimp staan beleidsmakers en bestuurders voor ingewikkelde vraagstukken. Met de Masterclass Krimp wil CMO STAMM informeren en inspireren tot innovatieve oplossingen.

Uitdaging

Bijdragen aan de bewustwording en daarmee ook aan de acceptatie van het krimpprobleem, zodat beleidsmakers en bestuurders beter in staat zijn om op de bevolkingsontwikkeling in hun gemeente te anticiperen.

Aanpak

  • De gevolgen van krimp inzichtelijk maken op het gebied van wonen, economische ontwikkeling, leefbaarheid, zorg, voorzieningen en mobiliteit
  • Inspirerende sprekers uitnodigen om het krimpvraagstuk vanuit verschillende ooghoeken te belichten en een debat over innovatieve oplossingsrichtingen op gang te brengen
  • Attenderen op de kracht van de burgers en op de noodzaak om daar gebruik van te maken
  • Een interactief platform creëren om (grensoverschrijdende) samenwerking te stimuleren.

Resultaat

Beleidsmakers en bestuurders:

  • zijn zich beter bewust van krimp en de gevolgen daarvan en onderkennen de noodzaak tot actie
  • beseffen dat samenwerken, op alle niveaus, van noodzakelijk belang is
  • zien in dat ze ‘out of the box’ moeten denken om de krimp in goede banen te kunnen leiden (los komen van het denken in termen van groei).

Aanleiding

In gebieden die te maken hebben met krimp en vergrijzing is goed opgeleid personeel is steeds schaarser, terwijl de vraag naar zorg juist toeneemt. Het internationale samenwerkingsproject iAge – e-inclusion in ageing Europa richt zich die op gebieden die te maken hebben met krimp en vergrijzing. Overheden en organisaties uit tien regio’s in zes landen rond de Noordzee werken samen in het iAge-project.

Het belangrijkste doel is verbetering van de economische ontwikkeling in regio’s, waar relatief veel jongeren naar elders verhuizen met als gevolg dat de gemiddelde leeftijd stijgt. Door ontgroening en vergrijzing zal het aantal 65-plussers tot 2030 met meer dan 50% toenemen. Ieder van de tien partners werkt aan een deelproject om de leefbaarheid in de eigen regio te verbeteren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van ICT, sensortechnologie en andere innovaties.

Aanpak

In Drenthe ligt de focus op de oudere werknemer in het MKB, die werk en mantelzorg combineert. CMO STAMM, de Provincie Drenthe,het Hanze Institute of Technology en de Gemeente Aa en Hunze brengen die groep in beeld, onderzoeken haar wensen en eisen ten aanzien van de combinatie van werk en zorg en onderzoeken en testen ICT-tools (o.a. DOE-BOEK, tablet-pc) die hen kunnen ondersteunen bij deze dubbele taak (videobellen door middel van Skype en het thuisgebruik van een virtueel loket, bijhouden van een agenda en logboek)

Resultaten

Ouderen langer actief houden met behulp van moderne technologie. iAge is een Interreg IV-C project waarvan de Provincie Drenthe leadpartner is.

© 2024 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X