Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Krimpen met perspectief position paper.

Aanleiding

De voorgenomen decentralisatie van de AWBZ-begeleiding naar gemeenten met ingang van 1 januari 2015 betekent dat de Wmo uitgebreid wordt met nieuwe doelgroepen en nieuwe vragen.
Dit heeft ook gevolgen voor de arrangementen die vanuit de Wmo geboden worden. De vier gemeenten in regio Zuid-West Drenthe (Hoogeveen, Meppel, Westerveld en De Wolden) willen dan ook graag een inventarisatie van de huidige situatie rondom het huidig zorggebruik en zorgaanbod van jeugd- en AWBZ-zorg. Zo krijgen zij inzicht in wat nodig is voor de toekomstige arrangementen.

Uitdaging

Inzicht verkrijgen in aanbod en huidig gebruik van zowel AWBZ als Jeugdzorg door verschillende gegevensbestanden te analyseren.
Uiteindelijk doel is handvatten bieden bij het ontwikkelen van een visie en het maken van keuzes rondom toekomstige arrangementen, zodat deze in de toekomst zo efficiënt en effectief mogelijk georganiseerd kunnen worden.

Aanpak

Verzamelen informatie uit verschillende gegevensbestanden om inzicht te bieden in:

  • Aanbod van zorg;
  • Huidig gebruik van zorg;
  • Allocatie van zorg (overlap en leemtes);
  • Vervoersbewegingen;
  • Analyse van de gegevens en presentatie in een overzichtelijk rapportage.

Resultaten

Informatie en inzicht zodat gemeenten keuzes rondom toekomstige arrangementen kunnen maken.

Begeleiding Zorg in Natura
Begeleiding_PGB_in_ZW_Drenthel Begeleiding persoonsgebonden budget
Zorgaanbieders_AWBZ_in_ZW_Drenthe Zorgaanbieders AWBZ

De eindrapporten voor de vier gemeenten bieden inzicht in wat er nodig is voor de toekomstige arrangementen.

Eindrapport gemeente De Wolden
Eindrapport gemeente Hoogeveen
Eindrapport gemeente Meppel
Eindrapport gemeente Westerveld

Aanleiding

Er verandert veel op het gebied van de zorg. PromensCare zoekt een manier om ook in de toekomst tegemoet te kunnen komen aan de zorgvraag van haar klanten. Tevens wil ze haar cliënten meer betrekken bij hun eigen zorgproces.

Uitdaging

  • Het dagelijkse werk van de medewerkers optimaal ondersteunen, zodat zij zich beter kunnen richten op de daadwerkelijke zorgtaken;
  • Cliënten actief betrekken bij hun eigen zorgproces.

Aanpak

  • Door middel van workshops de behoeften van de medewerkers achterhalen m.b.t. (digitale) ondersteuning
  • Op basis van deze input een concept-product fabriceren.
  • Een klankbordgroep, bestaande uit afgevaardigden van alle afdelingen, het concept-product op effectiviteit laten toetsen.

Resultaten

  • Er is een zorgportaal opgezet waardoor:
    medewerkers flexibel en efficiënt kunnen werken;
  • cliënten en medewerkers, medewerkers onderling én cliënten onderling rechtstreeks met elkaar in verbinding staan.

Aanleiding

De gemeente Stadskanaal staat aan de vooravond van drie grote transities, die gevolgen zullen hebben voor de aanpak en de ondersteuning van de diverse doelgroepen. Dit alles is een complex opgave, zeker in combinatie met de noodzaak om te besparen, maar biedt tegelijk ook nieuwe kansen.
NOVO Stadskanaal heeft een droom! Ze maakt zich eind 2013 zorgen over haar cliënten, waarvan een deel in 2015 geen dagbesteding meer ontvangt vanuit de AWB. In het overgangsjaar 2014 wil ze zich inspannen om hen van een vorm van begeleiding te blijven voorzien. “Cliënten kunnen en willen ook graag iets voor een ander betekenen”, aldus NOVO. De organisatie heeft eind 2013 al met wijkraad en een ketenpartner licht verkend hoe zou kunnen worden samengewerkt vanuit een wijkontmoetingsplek. NOVO heeft CMO STAMM gevraagd om haar te ondersteunen bij het realiseren van een aanpak hiervoor.

Uitdaging

De ‘droom’ van NOVO plaatsen binnen een visie op het sociale domein.
Realiseren van een concrete aanpak (projectplan) voor een Wijkbedrijf Parkwijk Stadskanaal
Realiseren van een powerpoint presentatie voor een eerste bijeenkomst met ketenpartners

Aanpak

  • Samen met NOVO probleem helder krijgen en aanpak formuleren. Deze plaatsen in de context van de drie transities en de context van Stadskanaal: beleidsplannen en initiatieven van gemeenten en ketenpartners.
  • Schrijven van projectplan met stappenplan: fase Voorbereiding, fase Verkennen Haalbaarheid, Fase Uitvoering.
  • Aandacht voor financiering en het realiseren vaneen (in)verdienmodel.
  • Realiseren van ingrediënten voor powerpoint presentatie voor eerste bijeenkomst met bewoners en ketenpartners.

Resultaten

  • Projectplan voor Pilot Wijkbedrijf Parkwijk/Stadskanaal met Stappenplan en Verdienmodel
  • Plannen voor kleine werkbedrijfjes zoals Groen & Grijs, Servicediensten-aan-huis, Wasserij & strijkservice.
  • Aanzet powerpointpresentatie

NOVO heeft hiermee handvaten gekregen om haar droom stap voor stap waar te maken. Ze is in december 2013 vervolgens in gesprek gegaan met wijkbewoners, met de gemeente en met andere mogelijke samenwerkingspartners. Het projectplan blijkt in deze gesprekken een houvast om partners mee te krijgen in de droom van de NOVO: NOVO-cliënten doen optimaal mee in de samenleving, samen met de wijkbewoners.

Aanleiding

Het team Sportstimulering van de gemeente Amsterdam wil graag effectieve interventies ontwikkelen om sporten onder de Amsterdammers te stimuleren. Het hoofddoel van deze afdeling is: Alle Amsterdammers een leven lang actief!
Omdat het lastig is gebleken om alle doelgroepen te benaderen, is er gekozen om via de sociale-marketingmethodiek achter de drijfveren van de doelgroepen te komen.

Aanpak

Om de ambtenaren te trainen in sociale marketing is er een tweedaagse training gegeven om de ambtenaren klaar te stomen om een sociale marketingcampagne op te zetten.

De cursus is opgedeeld in twee dagen waarin de eerste dag in het teken staat van “het kennismaken met sociale marketing”. Hierbij worden alle basisprincipes doorgenomen aan de hand van (internationale) voorbeelden, theorie en oefeningen. Na de eerste dag hebben de cursisten een goede basis om de tweede dag gezamenlijk met de cursusleider een opzet te maken voor het sociale marketing plan. Tussen beide cursusdagen in hebben de cursisten huiswerk meegekregen.
Dit opzetten doen we via de stappen van de sociale marketing methodiek. De inhoud van de cursus zag er zodanig uit dat de deelnemers na twee dagen zelfstandig aan de slag konden gaan.

Dag 1

  • Inleiding sociale marketing
  • Uitgangspunten sociale marketing
    o Segmentatie
    o Uitwisseling
    o Marketingmix (4 p’s)
  • Omgevingsanalyse
  • Voorbeelden van gedragstheorieën

Dag 2

  • Verdieping
  • Opzet maken voor het sociale marketingplan

Resultaat

Na twee dagen training zijn de deelnemers in staat om een basis sociaal marketingplan op te zetten en dit uit te voeren. Hiernaast hebben ze veel inhoudelijke kennis opgedaan over de methodiek sociale marketing en hoe ze deze in kunnen zetten tijdens hun werk.

Aanleiding

Door de transities in de jeugdzorg en de AWBZ wordt de gemeente de nieuwe opdrachtgever van Accare en dat gaat gepaard met een nieuwe rol. Om haar taken optimaal te kunnen vervullen wil Accare zich verdiepen in het reilen en zeilen binnen de gemeente.

Uitdaging

  • Inzicht krijgen in de werkwijze van de gemeente om zodoende te komen tot een strategie en inrichting van de eigen organisatie, afgestemd op de externe vraag;
  • Een nieuw dienstenaanbod ontwikkelen in termen van de Wmo.

Aanpak

  • Informeren over de structuur, de werkwijze, de beleidscyclus en de financiën van een gemeente;
  • Voorlichten over de transities en inzichtelijk maken welk effect zij hebben op Accare;
  • Oriëntatie en richting bepalen: Waar staat Accare nu? Waar willen ze naartoe? En welke stappen moeten zij zetten om deze doelen te bereiken?

Resultaten

Binnen Accare is de kennis rondom de transities en de werkwijze van de gemeente vergroot.
De instelling heeft zicht op de stappen die zij moet nemen om een goede positie in het nieuwe speelveld te krijgen.

Een ‘leefbaar’ gebied is een gebied waar het goed wonen, leven én werken is; waar sprake is van een gezonde economische en sociale basis en van een voorzieningenniveau dat is toegesneden op de behoeften van haar bewoners. Hoe leefbaar mensen hun omgeving vinden – anders gezegd: hoe tevreden zij zijn met de plaats waar zij wonen – is afhankelijk van een veelheid aan factoren.

Aanleiding

De provincie Drenthe zet in de komende jaren in op het versterken van de vitaliteit van het Drentse platteland, om zo een impuls te geven aan de leefbaarheid van het platteland. Een deel van de provincie kenmerkt zich door een stapeling van problematiek op het (sociaal-) economische en demografische vlak. De Noordelijke Rekenkamer heeft daarom in 2011 geadviseerd om regionale knelpunten in beeld te brengen en de uitvoering van beleid hierop te laten aansluiten.

Dit is de achtergrond van het verzoek van de provincie aan CMO STAMM om een monitor te ontwikkelen waarmee de leefbaarheid in Drenthe in beeld wordt gebracht en gevolgd kan worden in de loop van de tijd.

Uitdaging

  • De leefbaarheid in Drenthe in beeld brengen en volgen in de tijd
  • Inzicht krijgen in de leefbaarheidsvraagstukken en waar die in Drenthe spelen
  • Hulpmiddel om te kunnen bepalen waar (overheids-)interventies nodig zijn om de leefbaarheid te versterken

Aanpak

  • Ontwikkeling monitor, vaststellen indicatoren voor leefbaarheid
  • Data verzameling en inrichting monitor op Drenthe in Feiten en Cijfers
  • Analyse en rapportage leefbaarheid per regio

Resultaten

  • De huidige stand van leefbaarheid in Drenthe
  • Verschillen tussen regio’s /gemeenten, waar mogelijk tussen dorpen in Drenthe
  • Ontwikkelingen in de leefbaarheid in Drenthe in de tijd
  • Welke leefbaarheidsvraagstukken er spelen in Drenthe en in welke regio of welke gemeente zijn deze aan de orde

Aanleiding

De samenwerkingspartners in Coevorden hebben het startsein gegeven voor de pilot sociaal team. In deze pilot gaan de regisseurs van het sociaal team 10 tot 15 huishoudens benaderen op basis van de aanpak 1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur. Het team richt zich op multiproblematiek. Met de pilot wil de gemeente Coevorden de nieuwe integrale werkwijze toetsen in de praktijk.

Aanpak

Het sociaal team bestaat uit 5 professionals van Maatschappelijk Werk Coevorden, MEE Drenthe, CJG Coevorden en de gemeente Coevorden (Werk & Inkomen en Schuldhulpverlening). De andere organisaties (Domesta, Indigo, Welzijn2000, GGZ Drenthe, Icare, politie, PromensCare, VNN) vormen het brede team. De regisseurs van het sociaal team kunnen ten alle tijd beroep doen op hun kennis en netwerken, zodat er korte en kordate lijnen ontstaan.
De manier waarop de pilot is ingericht, de werkwijze en de manier waarop het sociaal team en het brede team samenwerken is vastgelegd in het startdocument. Dit startdocument is ontstaan uit drie werkbijeenkomsten in januari en februari met de uitvoerenden van de organisaties onder leiding van CMO STAMM. Gedurende de pilot worden het sociale en brede team eveneens begeleid door CMO STAMM.

sociaalteam0705

Aanleiding

De Drentse gemeenten willen de transitie van de AWBZ-begeleiding naar de Wmo zo effectief en efficiënt mogelijk laten verlopen, bij voorkeur in samenhang met andere decentralisaties.

Uitdaging

Kennis ontwikkelen rondom de decentralisatie en deze kennis zo optimaal mogelijk op provinciaal niveau delen ten behoeve van de lokale trajecten;
Het uiteindelijke doel is het transitietraject zodanig vormgeven dat zo min mogelijk burgers hinder ondervinden van de veranderingen.

Aanpak

  • Om kennis te vergaren: aansluiten bij of opzetten van lokale, regionale en provinciale overleggroepen;
  • Om kennis te delen: organiseren van kennisateliers en congressen, oprichten van werkgroepen, opstellen van factsheets en het geven van adviezen.

Resultaten

Op beleidsmatig niveau is de kennis rondom de decentralisatie AWBZ-Wmo vergroot;
Hierdoor kunnen gemeenten beter tegemoet komen aan de ondersteuningsvraag van hun inwoners.

© 2025 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X