Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Model monitoring en verantwoording Sociaal Domein // Drentse gemeenten.

Aanleiding

De Drentse gemeenten hebben behoefte aan een gezamenlijk model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein.

Uitdaging

  • Kennis ontwikkelen rondom monitoring en verantwoording en deze kennis zo optimaal mogelijk op provinciaal niveau delen ten behoeve van de lokale trajecten
  • Ruimte voor lokale inkleuring
  • Focussen op horizontale verantwoording
  • Goede aansluiting en afstemming met landelijke ontwikkelingen (KING/VISD)

Aanpak

  • Gezamenlijk ontwikkelen van een Drents model
  • Ontwikkelen van een basisset aan gewenste gegevens met indicatoren
  • Verbinding en borging van het ontwerp richting interne (gemeentelijke) organisaties en externe (zorg)organisaties

Resultaten

De eerste (voorlopige) versie van het Drents model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein. Nadrukkelijk een groeimodel. Het komende jaar wordt de monitor gemonitord en verder ontwikkeld en uitgewerkt op basis van de eerste (werk)ervaringen.

Aanleiding

Het sociale domein is volop in beweging. Gemeenten krijgen door de decentralisatie van Rijkstaken bijvoorbeeld een brede(re) integrale verantwoordelijkheid voor zorg, werk en jeugd. Achterliggende gedachte is dat het sociaal domein met deze ontwikkelingen efficiënter en effectiever ingericht kan worden en dat zorg en ondersteuning ‘dichter’ bij de burger georganiseerd kan worden. De overdracht van taken gaat gepaard met een (forse) korting op budgetten en stelt gemeenten, maar ook andere maatschappelijke partijen en burgers, voor een grote opgave. De hervormingen hebben ingrijpende gevolgen voor de woningmarkt. De vraag naar beschikbare alternatieven voor thuis wonen met zorg neemt sterk toe.

Uitdaging

Meer inzicht krijgen in de mensen die ten gevolge van de ontwikkelingen (blijven) wonen of zullen instromen in de woningen van de corporatie.
Het uiteindelijke doel is een zorgstrategie te ontwikkelen die past bij de ontwikkelingen in de maatschappij en de zorg: met meer zorg langer thuis wonen.

Aanpak

  • Deskresearch en gegevens-analyse om de effecten van de extramuralisering en de kenmerken van doelgroepen vast te kunnen stellen.
  • In kaart brengen van de (zorg) omgeving en het beleid van zorgaanbieders t.a.v. doelgroepen scheiden wonen en zorg.

Resultaten

Informatie en inzicht in aard en omvang en specifieke kenmerken van doelgroepen, op grond waarvan bepaald kan worden wat het effect is van het scheiden van wonen en zorg op de leefbaarheid in de buurten/wijken en op grond waarvan strategische keuzes kunnen worden gemaakt.

Opdrachtgevers

Alle gemeenten in Drenthe en Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel.

Aanleiding

De voorgenomen decentralisaties van de AWBZ en de Jeugdzorg naar gemeenten en de nieuwe Participatiewet betekent dat de Wmo uitgebreid wordt met nieuwe doelgroepen en nieuwe vragen. Dit zal ook gevolgen hebben voor het aanbod van hulp en ondersteuning vanuit de Wmo. Dit roept allerlei vragen op bij gemeenten. Om hoeveel burgers gaat het zo meteen? Welke zorgvraag hebben zij? Welke ondersteuning kunnen en willen wij bieden, en wat kopen we in?

Uitdaging

In elke stap in het proces naar de nieuwe Wmo is het belangrijk om inzicht te hebben in de (nieuwe) doelgroepen die onder de Wmo gaan vallen. Het begon met visievorming, waarvoor het nodig was om inzichtelijk te hebben over hoeveel personen het zou gaan. Tijdens het inkoopproces helpen gegevens om te bepalen hoeveel zorg er ingekocht moet worden. Als de nieuwe Wmo in januari echt van start gaat kunnen gemeenten op basis van verschillende gegevens de voortgang monitoren en tijdig bijsturen.

Aanpak

  • Doelgroepenanalyse van personen die te maken hebben met de decentralisaties en/of de Wmo.
  • In kaart brengen, op gebiedsniveau hoeveel personen gebruik maken van AWBZ-zorg, Jeugdzorg, WSW-voorzieningen, Wmo-voorzieningen of bijstandsuitkeringen.
  • Inzichtelijk maken of en in welke gebieden zorg/ondersteuning zich stapelt.

Resultaat

  • Een rapportage waarin de resultaten van de analyse op overzichtelijke wijze gepresenteerd worden en waar de resultaten geduid en in context geplaatst zijn.
  • Op basis van de uitkomsten hebben de gemeenten inzicht en input voor toekomstig beleid.

Aanleiding

Viviani is een koepelorganisatie met 19 scholen voor christelijk basisonderwijs in de gemeenten Emmen en Borger-Odoorn. De leerlingenaantallen in het primair onderwijs dalen in deze gemeenten al een aantal jaren. De verwachting is dat dit in de komende jaren verder door zal zetten. Om goed te kunnen anticiperen op de verdere leerlingendaling in de toekomst en goede besluiten te kunnen nemen over de toekomst van de verschillende scholen die onder het schoolbestuur vallen, wil Viviani een realistische, maar vooral krachtige strategie ontwikkelen met kansrijke perspectieven voor behoud van kwaliteit, spreiding en bereikbaarheid van protestants-christelijk onderwijs in Zuidoost Drenthe.

Uitdaging

Viviani heeft CMO STAMM gevraagd om de interne ‘denktank krimp’ (bestaande uit de voorzitter van het College van Bestuur, een schooldirecteur en twee leden van de GMR) te ondersteunen bij de analyse van de gevolgen van krimp voor Viviani en het verkennen van mogelijke oplossingsrichtingen.

Aanpak

  • Deskresearch en analyse: huidige leerlingaantallen en prognoses; huidige en toekomstige situatie op terreinen huisvesting, personeel en financiën; overheidsbeleid; concurrentieveld et cetera
  • SWOT-analyse
  • Werksessies met directeuren en MR-leden over te verwachten knelpunten, visie/uitgangspunten en oplossingsrichtingen
  • Opstellen notitie op basis van verzamelde informatie en uitkomsten werksessies

Resultaten

  • Bewustzijn van krimpvraagstukken en urgentiebesef binnen de schoolorganisatie is vergroot.
  • Krimpnotitie geeft een helder beeld van te verwachten knelpunten en mogelijke oplossingen, van de sterke en zwakke punten van Viviani in de huidige situatie en van kansen en bedreigingen voor de toekomst. Dit biedt input voor een toekomststrategie.

Aanleiding

Net als in het basisonderwijs leidt krimp ook in het voortgezet onderwijs tot vraagstukken op het gebied van financiën en onderwijskwaliteit. Het Dollard College (onderdeel van Onderwijsgroep Noord) verwacht de komende jaren dalende leerlingenaantallen. Tegen die achtergrond had Onderwijsgroep Noord behoefte aan een helder beeld van kansen en bedreigingen – om op basis daarvan kansrijke scenario’s te ontwikkelen voor de toekomst. Dat was de reden om CMO STAMM te vragen een proces in te richten om goede en gedragen plannen te maken voor de toekomst.

Aanpak

Het Dollard College heeft zeven vestigingen in Oost-Groningen. Voor alle vestigingen is in 2012 in beeld gebracht welke consequenties de daling van het aantal leerlingen kan hebben op de terreinen onderwijsaanbod, personeel, huisvesting en financiën. Hiervoor is allereerst een uitgebreide analyse gemaakt van cijfermatige informatie op vestigings- en stichtingsniveau. Ook ‘de buitenwereld’ is in de analyse betrokken: wat zijn relevante ontwikkelingen in Rijks- en gemeentebeleid, welke ontwikkelingen zien we in de regionale arbeidsmarkt, hoe ziet het concurrentieveld er uit? Naast een inventarisatie van feiten en cijfers is kwalitatieve informatie verzameld door middel van interviews met de vestigingsdirecteuren en de wethouders van de betrokken gemeenten.

De verzamelde informatie is vervolgens in meerdere bijeenkomsten besproken met vestigingsdirecteuren, personeelsleden en ouders – eerst per vestiging, vervolgens voor het Dollard College als geheel. Dat heeft geresulteerd in een zogenaamde SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) per vestiging en voor het gehele Dollard College. Op basis daarvan is een eerste verkenning naar mogelijke oplossingsscenario’s uitgevoerd.

Resultaten

Het traject heeft bijgedragen aan bewustwording en verdiepend inzicht in de gevolgen van demografische krimp binnen de verschillende geledingen van het Dollard College. Het urgentiebesef is toegenomen: de gevolgen van krimp, zeker op de langere termijn, zijn ingrijpend. Het onderzoek was een eerste stap; op basis van de uitkomsten zal de directie van Dollard College, samen met het CvB, de aangereikte oplossingsscenario’s verder uitwerken en komen tot besluiten.

De aanpak van het traject is verwoord in een methodiekbeschrijving. Op aanvraag is een gedrukte versie van deze methodiekbeschrijving verkrijgbaar.

Aanleiding

De daling van het aantal leerlingen in het basisonderwijs zorgt voor problemen op het gebied van bedrijfsvoering en maakt het moeilijker om de kwaliteit van het onderwijs te behouden. Het lijkt onvermijdelijk dat sommige scholen in Drenthe hun deuren moeten sluiten.

Uitdaging

Inzicht krijgen in de huidige situatie van de onderwijsvoorzieningen en in de knelpunten waar zij als gevolg van krimp mee te maken krijgen. Inzicht krijgen in oplossingsrichtingen die een antwoord kunnen bieden op deze krimpvraagstukken
Het uiteindelijke doel is kwalitatief goed onderwijs bereikbaar houden voor de inwoners van Drenthe.

Aanpak

  • Literatuuronderzoek naar knelpunten en oplossingsrichtingen
  • Opstellen van prognoses voor het basisonderwijs i.s.m. de provincie Drenthe
  • Interviews met wethouders, gemeentelijke beleidsmedewerkers en schoolbestuurders
  • Werksessies met klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van gemeenten, onderwijsinstellingen, kindvoorzieningen, dorpsraden en welzijnsorganisaties
  • Een stuurgroep bestaande uit gemeentebesturen en schoolbesturen begeleidde het onderzoek.

Resultaten

  • Het bewustzijn van krimpvraagstukken bij schoolbesturen en gemeenten in Drenthe is vergroot.
  • Het eindrapport Krimpen met perspectief biedt inzicht in knelpunten en oplossingsrichtingen.
  • Op de conferenties ‘Onderwijs & Krimp’ in april 2012 en december 2012 gingen deelnemers met elkaar het gesprek aan over kansrijke oplossingsrichtingen
  • Het positionpaper Krimpen met perspectief roept het Drentse onderwijsveld en politiek Den Haag op om vaart te maken met het werken aan oplossingen

Aanleiding

De voorgenomen decentralisatie van de AWBZ-begeleiding naar gemeenten met ingang van 1 januari 2015 betekent dat de Wmo uitgebreid wordt met nieuwe doelgroepen en nieuwe vragen.
Dit heeft ook gevolgen voor de arrangementen die vanuit de Wmo geboden worden. De vier gemeenten in regio Zuid-West Drenthe (Hoogeveen, Meppel, Westerveld en De Wolden) willen dan ook graag een inventarisatie van de huidige situatie rondom het huidig zorggebruik en zorgaanbod van jeugd- en AWBZ-zorg. Zo krijgen zij inzicht in wat nodig is voor de toekomstige arrangementen.

Uitdaging

Inzicht verkrijgen in aanbod en huidig gebruik van zowel AWBZ als Jeugdzorg door verschillende gegevensbestanden te analyseren.
Uiteindelijk doel is handvatten bieden bij het ontwikkelen van een visie en het maken van keuzes rondom toekomstige arrangementen, zodat deze in de toekomst zo efficiënt en effectief mogelijk georganiseerd kunnen worden.

Aanpak

Verzamelen informatie uit verschillende gegevensbestanden om inzicht te bieden in:

  • Aanbod van zorg;
  • Huidig gebruik van zorg;
  • Allocatie van zorg (overlap en leemtes);
  • Vervoersbewegingen;
  • Analyse van de gegevens en presentatie in een overzichtelijk rapportage.

Resultaten

Informatie en inzicht zodat gemeenten keuzes rondom toekomstige arrangementen kunnen maken.

Begeleiding Zorg in Natura
Begeleiding_PGB_in_ZW_Drenthel Begeleiding persoonsgebonden budget
Zorgaanbieders_AWBZ_in_ZW_Drenthe Zorgaanbieders AWBZ

De eindrapporten voor de vier gemeenten bieden inzicht in wat er nodig is voor de toekomstige arrangementen.

Eindrapport gemeente De Wolden
Eindrapport gemeente Hoogeveen
Eindrapport gemeente Meppel
Eindrapport gemeente Westerveld

Aanleiding

Met tijden van krimp in het vooruitzicht, wil de gemeente Borger-Odoorn er alles aan doen om de leefbaarheid in haar dorpen zo goed mogelijk te behouden.

Uitdaging

Inzicht krijgen in de leefbaarheid in de dorpen en in de factoren die de leefbaarheid beïnvloeden.
Het uiteindelijke doel is ervoor zorgen dat mensen ook in de toekomst prettig in de gemeente Borger-Odoorn kunnen blijven wonen.

Aanpak

  • Onderzoeken van de veronderstelde leefbaarheid: beschrijving van de woonomgeving en de sociale infrastructuur;
  • Onderzoeken van de ervaren leefbaarheid: enquête onder de inwoners over hun woonbeleving.

Resultaten

In het rapport ‘Leefbaarheid is mensenwerk’ zijn de resultaten van het onderzoek gepubliceerd.
De resultaten geven zowel inzicht in de algehele situatie in Borger-Odoorn als in de verschillen tussen de dorpen.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek gaat de gemeente met de dorpen in gesprek.

Aanleiding

Gemeenten staan eind 2012 aan de vooravond van drie grote transities, die gevolgen zullen hebben voor de aanpak van de ondersteuning van de jongeren met een beperking. Zo zal de invoering van passend onderwijs gevolgen hebben voor het praktijkonderwijs en gemeenten. En met bestaande en toekomstige taken in het kader van de Wmo en WWB worden gemeenten de komende jaren in belangrijke mate verantwoordelijk voor de ondersteuning van de jongeren met een beperking. Dit alles is een complexe opgave, zeker omdat er op de budgetten gekort gaat worden. De gemeente Coevorden heeft CMO STAMM gevraagd om in dit kader het ATC (Arbeids Trainings Centrum) Coevorden door te lichten en aanbevelingen aan te reiken voor een duurzame doorontwikkeling.

Uitdaging

De uitdaging is om in samenspraak met betrokken partijen een rapportage te leveren, die handvatten biedt voor een duurzame doorontwikkeling van het ATC Coevorden. Deze aanpak te concretiseren in een werkplan met verdienmodel en met een duurzame samenwerkingsstructuur.

Aanpak

  • Fase 1: Voorbereiding
    De gemeente informeert de betrokken partijen over de opdracht aan CMO STAMM en vraagt ze om volledige medewerking.
    Deskresearch/ inlezen in actuele ontwikkelingen in Coevorden.
    Aanscherpen inventarisatievragen, in afstemming met opdrachtgever.
  • Fase 2: Inventarisatie en analyse
    Rondje langs de diverse betrokken partijen aan de hand van aantal inventarisatievragen.
    Analyse en maken van visiedocument/adviesrapportage Doorontwikkeling ATC Coevorden.
    Bespreken en bijstellen van beide rapportages met opdrachtgever.
  • Fase 3: Concensus-fase
    Werksessie”Doorontwikkeling ATC Coevorden” met alle partijen.
    Bijstelling visiedocument/adviesrapportage op basis van de werksessie.
    Maken van Projectplan inclusief Werkplan.
    Bespreken rapportages met opdrachtgever.

Resultaten

  • Onderzoeksrapportage Doorontwikkeling ATC Coevorden.
  • Dit document bevat een analyse van het ATC, met belichting van probleem en doelgroep, visie en missie, opzet en begeleiding, financiering en samenwerkingspartners.
  • Voorts een beschrijving van de resultaten (in hoeverre beroepsvaardigheden resp. kansen op werk vergroot, in hoeverre uitstroom naar opleiding, werk of uitkering).
  • Tenslotte een evaluatie, met een kosten-baten analyse.
  • Het document sluit af met conclusies en aanbevelingen voor duurzame doorontwikkeling, met een advies voor vervolgstappen.
  • Projectplan 2013-2014. Met aandacht voor de financiering en voor de samenwerkingsstructuur en met beschrijving van werkafspraken, rollen, taken en verantwoordelijkheden. Ook is hierin een Werkplan 2013-2014 opgenomen met concrete actiepunten en deadlines.

Aanleiding

De decentralisatie van o.a. de functie begeleiding naar de gemeentelijke Wmo heeft ervoor gezorgd dat termen als ‘zelfverantwoordelijkheid’, ‘participatie’ en het inzetten van ‘eigen kracht’ bij elke speler in het sociale veld op het netvlies staat. Het invulling geven aan deze termen heeft in de praktijk nogal wat voeten in de aarde. Betekent eigen kracht en zelfverantwoordelijkheid van cliënten bijvoorbeeld dat je als gemeente een afwachtende houding aan moet nemen? En kun je als zorgaanbieder volledig uitgaan van de mondigheid van de cliënten? Of zijn er altijd mensen die hulp nodig hebben bij het onderkennen en formuleren van hun vraag?

De gemeente Midden-Drenthe wil haar burgers goed informeren over de komende decentralisatie(s), over de werkwijzen, de verwachtingen van zowel de gemeente als van de burgers. Dit doet ze door het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan. Maar de gemeente realiseert zich dat een communicatieplan alleen niet voldoende is om ook een gedragsverandering teweeg te brengen. Want de decentralisatie vraagt ook iets van de burgers. Hoe zorgt de gemeente ervoor dat ze in hun kracht komen en blijven, dat de burger regie neemt en houdt, zelf gaat en blijft doen, wat hij kan en dat ze eerst de hulp vragen van hun netwerk, voordat ze naar de gemeente komen.

Uitdaging

Wat zijn de valkuilen, aandachtspunten en goede voorbeelden waar de gemeente Midden-Drenthe rekening mee kan houden met betrekking tot activiteiten en acties naar burgers toe over de kanteling in de Wmo. Hoe kan sociale marketing dit verhelderen?

Aanpak

Sociale marketing is een bewezen effectieve methodiek gericht op de drijfveren van de doelgroep (de burgers). Waarom stappen ze nu meteen naar de gemeente? Waarom doen ze wat ze doen. We gaan uit van het huidige gedrag in plaats van het gewenste gedrag. Vanuit het huidige gedrag kunnen we gerichte interventies en communicatieactiviteiten inzetten om tot een gedragsverandering te komen. Ook gaat het uit van uitwisseling; wederkerigheid.

CMO STAMM voert de eerste twee stappen van het sociale marketingtraject uit:

Scopefase

  • Deskresearch

In de Scopefase doen we deskresearch. Wat is er bekend over de doelgroep, hun omgeving en het huidige en gewenste gedrag? We zoeken in wetenschappelijke theorieën en databases naar informatie die relevant is voor het vraagstuk van de gemeente Midden-Drenthe.

  • Betrekken relevante partners

Een belangrijk aspect van sociale marketing is het betrekken van partners. Partners die het gedrag van de doelgroep beïnvloeden, maar wellicht ook kunnen helpen bij de gedragsverandering.
Na de deskreseach interviewen we relevante partners.

Ontwikkelfase
In de ontwikkelfase wordt een helder advies geschreven voor de gemeente. Wat zijn aandachtspunten en valkuilen in de communicatie naar burgers? Moet er wellicht meer specifiek gesegmenteerd worden in doelgroepen? Hoe dan? Het advies zorgt ervoor dat de gemeente naast communicatie, ook handvatten heeft welke andere mogelijkheden er zijn om gedragsverandering bij de doelgroep te realiseren.

Resultaat

Een adviesrapport met wetenschappelijk onderbouwde aandachtspunten, waarbij gebruik gemaakt is van gedragswetenschappen, die aan de hand van de marketing mix vertaald zijn naar concrete tips en activiteiten. Op dit moment loopt het traject nog. Zodra dit advies klaar is, vindt u op deze website een samenvatting hiervan.

Aanleiding

Bewoners, Woningcorporatie Domesta en de stichting Welzijn2000 willen een toekomstplan ontwikkelen voor de Coevordense wijk Poppenhare. Een gelijkwaardige verhouding tussen deze partijen staat hierbij centraal.

Uitdaging

De bewoners van de wijk Poppenhare empoweren, zodat ze zelf actief bij kunnen dragen aan een prettige woonomgeving.
Vertrouwen opbouwen tussen de betrokken partijen om de kloof tussen wijkbewoners en instanties te dichten.
Het uiteindelijke doel is het gezamenlijk vormen van een nieuw wijkperspectief.

Aanpak

  • Voor inzicht in de situatie: gesprekken voeren met professionals en bewoners
  • Voor het opbouwen van vertrouwen: bijeenkomsten organiseren waar de betrokken partijen in alle openheid het debat aangaan
  • Voor een gezamenlijke visie, een versterkt wijkgevoel en het tot stand brengen van de potentie van Poppenhare voeren bewoners gesprekken met alle 600 huishoudens.

Resultaten

  • Er is onderling vertrouwen ontstaan tussen de samenwerkende partijen
  • In de wijk zijn de eerste zichtbare verbeteringen aangebracht, zoals het verlichten van een aantal achterpaden
  • Er worden werkgroepen gevormd, bestaande uit bewoners en een professional, die de visie van bewoners omzetten in concrete initiatieven.

Aanleiding

Is het nu een saaie boel in en rond Sleen? Is het ongezellig? Nee, dat niet. Maar we zien bijvoorbeeld dat toeristen niet in het dorp blijven hangen, ondanks de wandel- en fietsroutes in het gebied. We zien her en der panden leeg staan, ondanks de ondernemersgeest in en rond Sleen. En MFC De Brink heeft het moeilijk, nu gebruikers met minder geld moeten rondkomen en er minder verhuurd wordt.

Ondernemers en inwoners zijn op zoek naar bruisende nieuwe initiatieven. Ze willen de reuring en de levendigheid in het dorp vergroten. Zodat bezoekers het er naar hun zin hebben, de eigen bewoners er nog meer vinden wat ze zoeken en daarmee de gezelligheid en de saamhorigheid groeien.

Uitdaging

Met burgerkracht en ondernemerschap willen de Sleners hun centrum zo aantrekkelijk maken dat mensen er graag vertoeven en er blijven hangen. Dat ondernemerschap is ook nodig voor het versterken van het multifunctionele centrum. De reuring die dit veroorzaakt draagt bij aan de leefbaarheid en de samenhang.

Aanpak

Met steun van CMO STAMM gaat een Kopgroep van bewoners en ondernemers deur aan deur mede-bewoners interviewen. Daarnaast wordt een schriftelijke enquête onder ondernemers gehouden.

Met deze input maken Kopgroep en CMO STAMM een plan. Op welke punten kan de levendigheid in het dorp versterkt worden? Hoe houden we mensen vast in Sleen? Hoe kan rond het MFC een verdienmodel gecreëerd worden waar ook de leefbaarheid mee wordt versterkt?

Resultaat

Een concreet plan van aanpak voor Sleen. Bewoners en ondernemers nemen de regie en steken de handen uit de mouwen.

© 2025 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X