De gemeente Coevorden staat eind 2013 aan de vooravond van drie grote transities en wordt m.i.v. 2015 verantwoordelijk voor een grotere groep kwetsbare inwoners, die ondersteuning nodig hebben om te kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. De gemeente gaat de ondersteuning in een samenhang vormgeving en daarbij samenhang creëren tussen dagbesteding met een sociaal culturele achtergrond, dagbesteding onder de Wmo en de nieuwe Jeugdwet en het beschut werken onder de nieuwe Participatiewet. En daarbij verbinding zoeken met de re-integratietrajecten voor wwb-ers en de wederkerigheid die van hen wordt gevraagd.
Dit is voor de gemeente een natuurlijk moment om het Werkproject Van Eibergenstraat te evalueren op aanpak, resultaten en kosten en daarbij aanknopingspunten te genereren voor andere te ontwikkelen werkprojecten.
De uitdaging is om in samenspraak met betrokken partijen een evaluatieve rapportage te leveren, die handvatten biedt voor een eventuele duurzame doorontwikkeling van het werkproject Van Eibergenstraat. Deze aanpak concretiseren in een projectplan en werkplan met verdienmodel en met een duurzame samenwerkingsstructuur.
Klik hier voor de uitgangspunten van CMO STAMM
In de aanpak zijn twee fasen uitgewerkt:
Fase 1 voorbereiding
Fase2 Inventarisatie en analyse
Onderzoeksrapportage Werkproject Van Eibergenstraat: Dit document bevat een analyse van het werkproject, met belichting van probleem en doelgroep, visie en missie, opzet en begeleiding, financiering en samenwerkingspartners.
Voorts een beschrijving van de resultaten (in hoeverre groei op participatieladder, in hoeverre uitstroom naar opleiding of werk.
Tenslotte een evaluatie, met een (maatschappelijke) kosten-baten analyse. Het document sluit af met conclusies en aanbevelingen voor duurzame doorontwikkeling, met een advies voor vervolgstappen.
Een informatieblad voor wijkondernemingen: overname van gemeentelijke zwembaden door wijkondernemingen/bewonersbedrijven, op basis van de casus zwembad de Zwaoi in Valthermond.
Burgers nemen de regie. De overheid krijgt een andere rol. Bewoners van wijken en dorpen willen meer grip krijgen op hun leefsituatie en geven daar op veel plekken invulling aan. Tegelijk legt de overheid meer neer bij de samenleving. Uit ideologische overwegingen, maar ook omdat het geld op is.
In Valthermond hebben burgers en ondernemers de regie genomen en het eigenaarschap van het zwembad overgenomen. De aanleiding was de aankondiging vanuit de gemeente – de eigenaar van het zwembad – om het zwembad te sluiten. Ondernemers en burgers runnen nu het zwembad vanuit de stichting Dorpsbedrijf De Ommezwaoi.
CMO STAMM ondersteunt en begeleidt het proces van de totstandkoming van het dorpsbedrijf in Valthermond. Het dorpsbedrijf van Valthermond is een voorbeeld voor het overeind houden van een zwembad (een publieksvoorziening) met renderende burgerinitiatieven.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken is erg geïnteresseerd in best practises waarbij (publieks)voorzieningen opgezet of overeind gehouden kunnen worden met renderende burgerinitiatieven en wil de ervaringen breed delen. Dit was de reden om CMO STAMM te vragen om op grond van de ervaringen in Valthermond een informatieblad op te stellen.
Het informatieblad is voor:
Burgergroepen in zowel dorpen als steden die ideeën hebben om een zwembad in eigen beheer te nemen en te exploiteren.
Overheden die overwegen een zwembad/ andere publieke voorziening over te dragen aan een burgergroep maar niet goed weten waar ze allemaal op moeten letten;
Ondersteuners van bewoners, indien bewoners overname niet zelfstandig organiseren.
Het informatieblad is een handleiding met tips, aandachtspunten en een procesbeschrijving hoe een zwembad overgedragen kan worden aan inwoners.
Het informatieblad wordt uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De jeugdhulpverlening is vaak niet effectief voor kinderen met een migrantenachtergrond. De jeugdzorg, het welzijn en het onderwijs willen de toegankelijkheid voor migranten vergroten.
Inzicht krijgen in de behoeften van cliënten met een migrantenachtergrond en dit vervolgens overbrengen op professionals om hen intercultureel competent te maken. De werkwijze van organisaties beter aan laten sluiten op de behoeften van migranten.
De demografische veranderingen in Oost-Drenthe gaan gepaard met bezuinigingen en dat heeft consequenties voor het voorzieningenniveau. De provincie Drenthe heeft CMO STAMM gevraagd om samen met de Oost-Drentse gemeenten een regionale visie op het voorzieningenniveau op te stellen.
De kwantitatieve en kwalitatieve krimpopgaven voor het voorzieningenniveau voor Oost-Drenthe in kaart brengen.
Gemeenten, burgers en maatschappelijke organisaties scenario’s aanreiken voor een toekomstbestendig voorzieningenniveau. Het uiteindelijke doel is ervoor zorgen dat mensen ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van voorzieningen die van belang zijn voor een vitaal en prettig leefklimaat.
De Drentse gemeenten hebben behoefte aan een gezamenlijk model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein.
De eerste (voorlopige) versie van het Drents model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein. Nadrukkelijk een groeimodel. Het komende jaar wordt de monitor gemonitord en verder ontwikkeld en uitgewerkt op basis van de eerste (werk)ervaringen.
NOVO en Promenscare zijn per januari 2013 een intensieve niet vrijblijvende samenwerking gestart in de vorm van een Holding: Cosis. Met de beide managementteams willen zij een strategie ontwikkelen voor Cosis voor de periode 2013-2017 en inzicht krijgen in de consequenties hiervan voor de organisatie.
De organisatie zodanig inrichten dat zij goed voorbereid is en flexibel kan inspelen op komende transities en transformaties. Het ontwikkelen van een heldere en onderscheidende positionering. Het aanbod van Cosis (nog) beter laten aansluiten op de wensen van de klant/markt.
Heldere formulering en door MT gedragen strategie voor de periode 2013-2017.
In tijden van krimp staan beleidsmakers en bestuurders voor ingewikkelde vraagstukken. Met de Masterclass Krimp wil CMO STAMM informeren en inspireren tot innovatieve oplossingen.
Bijdragen aan de bewustwording en daarmee ook aan de acceptatie van het krimpprobleem, zodat beleidsmakers en bestuurders beter in staat zijn om op de bevolkingsontwikkeling in hun gemeente te anticiperen.
Beleidsmakers en bestuurders: