Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Zorgkracht Oost-Drenthe.

Aanleiding

De gemeente Coevorden staat eind 2013 aan de vooravond van drie grote transities en wordt m.i.v. 2015 verantwoordelijk voor een grotere groep kwetsbare inwoners, die ondersteuning nodig hebben om te kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. De gemeente gaat de ondersteuning in een samenhang vormgeving en daarbij samenhang creëren tussen dagbesteding met een sociaal culturele achtergrond, dagbesteding onder de Wmo en de nieuwe Jeugdwet en het beschut werken onder de nieuwe Participatiewet. En daarbij verbinding zoeken met de re-integratietrajecten voor wwb-ers en de wederkerigheid die van hen wordt gevraagd.

Dit is voor de gemeente een natuurlijk moment om het Werkproject Van Eibergenstraat te evalueren op aanpak, resultaten en kosten en daarbij aanknopingspunten te genereren voor andere te ontwikkelen werkprojecten.

Uitdaging

De uitdaging is om in samenspraak met betrokken partijen een evaluatieve rapportage te leveren, die handvatten biedt voor een eventuele duurzame doorontwikkeling van het werkproject Van Eibergenstraat. Deze aanpak concretiseren in een projectplan en werkplan met verdienmodel en met een duurzame samenwerkingsstructuur.

Klik hier voor de uitgangspunten van CMO STAMM

  • Doel: meer met minder
    Daartoe inverdienmodel realiseren, samen met betrokkenen
  • Duurzaam ondernemingsplan/projectplan als onderlegger
  • Kosten beperken / meer efficiency
  • Inkomsten genereren
  • Draagvlak van inwoners en ondernemers

Aanpak

In de aanpak zijn twee fasen uitgewerkt:

Fase 1 voorbereiding

  • rondleiding werkproject
  • deskresearch en voorbereiden inventarisatievragen

Fase2 Inventarisatie en analyse

  • Gesprekken
  • gesprekken/tel/mails met diverse betrokkenen binnen de gemeente
  • Analyse en maken van onderzoeksrapportage met conclusies en aanbevelingen
  • Bespreken onderzoeksrapportage intern

Resultaten

Onderzoeksrapportage Werkproject Van Eibergenstraat: Dit document bevat een analyse van het werkproject, met belichting van probleem en doelgroep, visie en missie, opzet en begeleiding, financiering en samenwerkingspartners.
Voorts een beschrijving van de resultaten (in hoeverre groei op participatieladder, in hoeverre uitstroom naar opleiding of werk.

Tenslotte een evaluatie, met een (maatschappelijke) kosten-baten analyse. Het document sluit af met conclusies en aanbevelingen voor duurzame doorontwikkeling, met een advies voor vervolgstappen.

Een informatieblad voor wijkondernemingen: overname van gemeentelijke zwembaden door wijkondernemingen/bewonersbedrijven, op basis van de casus zwembad de Zwaoi in Valthermond.

Aanleiding

Burgers nemen de regie. De overheid krijgt een andere rol. Bewoners van wijken en dorpen willen meer grip krijgen op hun leefsituatie en geven daar op veel plekken invulling aan. Tegelijk legt de overheid meer neer bij de samenleving. Uit ideologische overwegingen, maar ook omdat het geld op is.

In Valthermond hebben burgers en ondernemers de regie genomen en het eigenaarschap van het zwembad overgenomen. De aanleiding was de aankondiging vanuit de gemeente – de eigenaar van het zwembad – om het zwembad te sluiten. Ondernemers en burgers runnen nu het zwembad vanuit de stichting Dorpsbedrijf De Ommezwaoi.

CMO STAMM ondersteunt en begeleidt het proces van de totstandkoming van het dorpsbedrijf in Valthermond. Het dorpsbedrijf van Valthermond is een voorbeeld voor het overeind houden van een zwembad (een publieksvoorziening) met renderende burgerinitiatieven.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken is erg geïnteresseerd in best practises waarbij (publieks)voorzieningen opgezet of overeind gehouden kunnen worden met renderende burgerinitiatieven en wil de ervaringen breed delen. Dit was de reden om CMO STAMM te vragen om op grond van de ervaringen in Valthermond een informatieblad op te stellen.

Aanpak

  • Wat is een zwembad als wijkonderneming/dorpsbedrijf?
  • Het proces stap voor stap
  • Specifieke aspecten nader belicht:
    o Draagvlak/people power, energie, personeel/vrijwilligers, wettelijke vereisten, klandizie, PR.
    o Businessplan/verdienmodel
    o Benodigde expertise
    o Samenwerkingsrelatie tussen overheid en bewoners in het proces van overdracht
    o Onderscheid: in eigendom overnemen, in beheer opnemen, in exploitatie overnemen
    o Aandacht voor andere activiteiten/verdiensten van het zwembad: social return
    o Relatie tussen zwembad en omliggend(e) wijk/dorp (via vrijwilligers uit de buurt, andere activiteiten dan puur zwemmen, samenwerking winkels/bedrijven etc.).
  • Checklist waar moet je allemaal aan denken als je hieraan begint.

Resultaten

Het informatieblad is voor:

Burgergroepen in zowel dorpen als steden die ideeën hebben om een zwembad in eigen beheer te nemen en te exploiteren.
Overheden die overwegen een zwembad/ andere publieke voorziening over te dragen aan een burgergroep maar niet goed weten waar ze allemaal op moeten letten;
Ondersteuners van bewoners, indien bewoners overname niet zelfstandig organiseren.
Het informatieblad is een handleiding met tips, aandachtspunten en een procesbeschrijving hoe een zwembad overgedragen kan worden aan inwoners.

Het informatieblad wordt uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Aanleiding

De jeugdhulpverlening is vaak niet effectief voor kinderen met een migrantenachtergrond. De jeugdzorg, het welzijn en het onderwijs willen de toegankelijkheid voor migranten vergroten.

Uitdaging

Inzicht krijgen in de behoeften van cliënten met een migrantenachtergrond en dit vervolgens overbrengen op professionals om hen intercultureel competent te maken. De werkwijze van organisaties beter aan laten sluiten op de behoeften van migranten.

Aanpak

  • Inzicht krijgen in de denkwijze van migranten
  • Professionals trainen in interculturele sensitiviteit in samenwerking met Bureau Beschermjassen
  • Een methode ontwikkelen voor interculturele communicatie en interculturele sensitiviteit.

Resultaten

  • Hulpverleners sluiten aan bij de eigen kracht van migranten waardoor instellingen toegankelijker zijn voor deze doelgroep en de hulpverlening effectiever is.
  • We hebben het Werkmodel Beschermjassen ontwikkeld, dat bij verscheidene organisaties is ingevoerd
  • Er zijn twee publicaties uitgebracht over Beschermjassen als transculturele hulp aan families en als instrument voor het managen van diversiteit op de werkvloer.

Aanleiding

De demografische veranderingen in Oost-Drenthe gaan gepaard met bezuinigingen en dat heeft consequenties voor het voorzieningenniveau. De provincie Drenthe heeft CMO STAMM gevraagd om samen met de Oost-Drentse gemeenten een regionale visie op het voorzieningenniveau op te stellen.

Uitdaging

De kwantitatieve en kwalitatieve krimpopgaven voor het voorzieningenniveau voor Oost-Drenthe in kaart brengen.
Gemeenten, burgers en maatschappelijke organisaties scenario’s aanreiken voor een toekomstbestendig voorzieningenniveau. Het uiteindelijke doel is ervoor zorgen dat mensen ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van voorzieningen die van belang zijn voor een vitaal en prettig leefklimaat.

Aanpak

  • Analyse van demografische ontwikkelingen, maatschappelijke trends, economische ontwikkelingen, ontwikkelingen in het sociale domein en in de ruimtelijke ordening in de vier gemeenten.
  • Ook direct aangrenzende Groningse en Drentse gemeenten betrekken bij de opstelling van de krimpopgaven.
  • Vaststelling van de meest urgente vraagstukken en kansrijke ontwikkelingen voor de gemeenten/regio.
  • Formuleren van de meest kansrijke oplossingsrichtingen voor het zo goed mogelijk behouden en versterken van de beschikbaarheid, kwaliteit en bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen in Oost Drenthe.

Resultaten

  • Er liggen oplossingsrichtingen voor een toekomstbestendige regionale voorzieningenstructuur
  • De vier gemeenten hebben handvatten om met hun burgers en maatschappelijke organisaties in gesprek te gaan over de toekomst van de verschillende voorzieningen.
  • Regionale samenwerking op het gebied van Mobiliteit en voorzieningen.

Aanleiding

De Drentse gemeenten hebben behoefte aan een gezamenlijk model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein.

Uitdaging

  • Kennis ontwikkelen rondom monitoring en verantwoording en deze kennis zo optimaal mogelijk op provinciaal niveau delen ten behoeve van de lokale trajecten
  • Ruimte voor lokale inkleuring
  • Focussen op horizontale verantwoording
  • Goede aansluiting en afstemming met landelijke ontwikkelingen (KING/VISD)

Aanpak

  • Gezamenlijk ontwikkelen van een Drents model
  • Ontwikkelen van een basisset aan gewenste gegevens met indicatoren
  • Verbinding en borging van het ontwerp richting interne (gemeentelijke) organisaties en externe (zorg)organisaties

Resultaten

De eerste (voorlopige) versie van het Drents model voor monitoring en verantwoording van het Sociaal Domein. Nadrukkelijk een groeimodel. Het komende jaar wordt de monitor gemonitord en verder ontwikkeld en uitgewerkt op basis van de eerste (werk)ervaringen.

Aanleiding

NOVO en Promenscare zijn per januari 2013 een intensieve niet vrijblijvende samenwerking gestart in de vorm van een Holding: Cosis. Met de beide managementteams willen zij een strategie ontwikkelen voor Cosis voor de periode 2013-2017 en inzicht krijgen in de consequenties hiervan voor de organisatie.

Uitdaging

De organisatie zodanig inrichten dat zij goed voorbereid is en flexibel kan inspelen op komende transities en transformaties. Het ontwikkelen van een heldere en onderscheidende positionering. Het aanbod van Cosis (nog) beter laten aansluiten op de wensen van de klant/markt.

Aanpak

Aanpak Cosis 800

Resultaten

Heldere formulering en door MT gedragen strategie voor de periode 2013-2017.

Aanleiding

In tijden van krimp staan beleidsmakers en bestuurders voor ingewikkelde vraagstukken. Met de Masterclass Krimp wil CMO STAMM informeren en inspireren tot innovatieve oplossingen.

Uitdaging

Bijdragen aan de bewustwording en daarmee ook aan de acceptatie van het krimpprobleem, zodat beleidsmakers en bestuurders beter in staat zijn om op de bevolkingsontwikkeling in hun gemeente te anticiperen.

Aanpak

  • De gevolgen van krimp inzichtelijk maken op het gebied van wonen, economische ontwikkeling, leefbaarheid, zorg, voorzieningen en mobiliteit
  • Inspirerende sprekers uitnodigen om het krimpvraagstuk vanuit verschillende ooghoeken te belichten en een debat over innovatieve oplossingsrichtingen op gang te brengen
  • Attenderen op de kracht van de burgers en op de noodzaak om daar gebruik van te maken
  • Een interactief platform creëren om (grensoverschrijdende) samenwerking te stimuleren.

Resultaat

Beleidsmakers en bestuurders:

  • zijn zich beter bewust van krimp en de gevolgen daarvan en onderkennen de noodzaak tot actie
  • beseffen dat samenwerken, op alle niveaus, van noodzakelijk belang is
  • zien in dat ze ‘out of the box’ moeten denken om de krimp in goede banen te kunnen leiden (los komen van het denken in termen van groei).

© 2025 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X