Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Evaluatie Brede School.

Aanleiding

Rond 1995 ontstonden de eerste brede scholen: scholen die samenwerken met instellingen op het gebied van zorg, cultuur, sport en welzijn, met als doel samen een beter aanbod voor kinderen te creëren. De achterliggende gedachte is dat met name kansarme kinderen meer en betere ontwikkelingskansen moeten krijgen. Kansen op het gebied van sport, cultuur, welzijn en educatie.

Ook in Groningen en Drenthe zijn brede scholen ontwikkeld, soms onder een andere naam zoals Vensterscholen in de stad Groningen. De ontwikkeling is in de loop der jaren aangepast aan de tijd. Van het oorspronkelijke Kansenprofiel en het Verrijkingsprofiel (kansarme kinderen betere ontwikkelingskansen bieden en/of een rijker aanbod) zijn brede scholen ook gaan inzetten op dag arrangementen (Opvangprofiel), verbreding van zorg rond kinderen (Zorgprofiel) en versterking van de kindvriendelijke wijk (Wijkprofiel).

Uitdaging

Slagen de Brede Scholen in hun ambities? Dat willen schoolbesturen en gemeenten graag weten nu ze een aantal jaren ervaring hebben met de ontwikkeling van de Brede School. Tijd voor een evaluatie.

CMO STAMM heeft ervaring met de evaluatie van het concept Brede School. Daarbij zetten we in op het in kaart brengen van de opbrengst – de behaalde resultaten – , het proces en de beleving van de professionals, ouders en vrijwilligers. Ook het toekomstperspectief wordt in de evaluatie opgenomen. Veel Brede Scholen ontwikkelen zich tot Kindcentra 0-12 of 0-16 jaar waarin de Brede School ambities geborgd zouden moeten worden.

Aanpak

De evaluatie kan plaatsvinden langs een drietal sporen:

  1. In kaart brengen van het activiteitenaanbod voor kinderen, ouders en zo mogelijk buurtbewoners in een overzichtelijke Matrix;
  2. Een digitale enquête onder professionals, ouders, vrijwilligers die deelnemen aan de Brede School;
  3. Versnellingssessies (digitale brainstorm).

Resultaat

Het resultaat is een helder beeld van de opbrengst, succesfactoren, verbeterpunten en toekomstperspectief van de Brede School.

Een blog door Saskia Duursma

Over lef, verwondering en dromen

Het kost lef om je te verwonderen. Je niet te laten leiden door belemmeringen, maar te dromen. Deelnemende ambtenaren aan de leergang Overheidsparticipatie met LEF doen dat. En zijn daarmee in mijn ogen lefgozers.

Ik spreek dagelijks mensen op een gemeentehuis. Werkte er ooit zelf ook. Als ambtenaar ben je ervaringsdeskundige; beschouw je de wereld op jouw manier, schrijf je er beleid over en regel je financiering via college en gemeenteraad. Daarna ben je natuurlijk altijd bereid er vragen over te beantwoorden en er toelichting op te geven aan wie dan ook: bewoners, collega’s of kritische meedenkers. Alleen wordt er in deze tijd vooral gevraagd je te verwonderen en anderen de kans te geven hun beschouwingen te geven. Om geen ervaringsdeskundige meer te zijn.

Van inzicht naar impact

Dat is maar goed ook, want wie zegt er dat jouw beschouwingen kloppen? Hoe ouder ik word, hoe meer ik inzicht krijg dat mijn beschouwing van de wereld lang niet altijd de meest passende, inspirerendste of de meest vernieuwende is. Ik denk dat het lef kost je niet als ervaringsdeskundige op te stellen maar andere inzichten toe te laten. Het is daarnaast ook ontzettend leuk, een feest om te doen. Je te voeden met de dromen en energie van anderen. Vooral ook buiten het gemeentehuis. In gesprek gaan over wat er nodig is en je laten inspireren en verwonderen door anderen, de dingen soms totaal anders zien dan jij, en waarmee je samen uiteindelijk komt tot iets wat goed is. Wat werkt, impact heeft.

Worsteling

Het geeft soms ook verwarring om zelf te merken hoe vast je zit in bepaalde denkpatronen. Hoe snel je denkt ” ja, maar..”, of hoe snel wilde ideeën van anderen ook gewoon té wild lijken. Hoe ontzettend moeilijk het is gewoon te luisteren, zonder ondertussen van alles te denken of te vinden.

Ik zie dezelfde worsteling ook bij deelnemers aan onze leergang. Sommigen zijn duidelijk beter in staat te luisteren zonder oordeel dan anderen. Zich over te geven aan het onbekende zonder te weten wat er van jou verwacht wordt. En of je het dan wel goed doet, of niet. Die warmen zich aan het energieke vuurtje van iemand met een idee, een droom, of initiatief. En vragen zich misschien stiekem wel af of ze niet ook gewoon beter af zouden zijn aan de andere kant van de tafel in plaats van als ambtenaar. Want op een gemeentehuis zijn nog best veel blokkades, regels, procedures en collega’s die zich ervaringsdeskundige vinden. Probeer dan maar eens je vrije denken vast te houden.

Trots

Ik ben daarom ontzettend trots op de 1e lichting lefgozers: die hebben zich verwonderd en hebben over hun eigen persoon en manier van werken nagedacht. En hebben hun leertraject via persoonlijke verhalen volgens gedeeld met anderen. Prachtig en soms ontroerend. Dat geeft energie en hoop voor de toekomst! Mijn wens is dat gemeentehuizen straks vol lefgozers zitten. Ik hoop dat we daar met de leergang een aanzet en bijdrage voor hebben gegeven.

Wil je samen met burgers of deskundigen nieuwe ideeën ontwikkelen? Wil je snel inzicht krijgen in de opvattingen en ervaringen van specifieke doelgroepen? Of wil je deskundigen en burgers samen laten meedenken over nieuwe plannen? Doe het in no time met de Versnellingssessie.

Uitdaging

De versnellingssessie is een uitstekend hulpmiddel om inzicht te krijgen in de mening van burgers over sociale en maatschappelijke onderwerpen, zoals armoede, leefbaarheid en woonomgeving, zorglandschap, diversiteitsbeleid, aardbevingen of andere aspecten. Ook kan een versnellingssessie helpen bij het nemen van beslissingen en het maken van beleidskeuzes.

Aanpak

De versnellingssesie is een instrument voor kwalitatief onderzoek en beleidsondersteuning. Het is een digitale brainstorm die in korte tijd veel informatie oplevert. Iedere deelnemer neemt plaats achter een laptop en aan de hand van een vraag, stelling of onderwerp typt iedereen zijn of haar bijdrage in. Deelnemers zien de reacties van anderen op hun laptop en op een groot scherm. De deelnemers kunnen op de bijdragen van anderen reageren en opvattingen, gevoelens en ideeën uitwisselen. Dat gebeurt meestal anoniem, waardoor mensen sneller eerlijk zijn. Ter plekke kunnen verschillen zichtbaar worden gemaakt.

Lees in de folder meer over de voordelen en praktische informatie van de Versnellingssessie

Resultaat

De versnellingssessie is inmiddels al voor tal van grote en kleinere onderzoeken ingezet. CMO STAMM beschikt over een ‘Versnellingsteam’. Dit team voert in wisselende samenstelling alle Versnellingsessies uit.

© 2025 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X