Deel dit bericht.
“De gemeente Midden-Groningen wil er voor haar inwoners zijn. Het verbeteren van de dienstverlening - in alle mogelijke opzichten - staat op de agenda en heeft voortdurend de aandacht. CMO STAMM is gevraagd hen daarbij te helpen.”
Excellente dienstverlening gemeente Midden-Groningen
23 december 2021
De gemeente Midden-Groningen wil er voor haar inwoners zijn. Het verbeteren van de dienstverlening – in alle mogelijke opzichten – staat op de agenda en heeft voortdurend de aandacht. CMO STAMM is gevraagd hen daarbij te helpen. Om excellente dienstverlening te kunnen leveren, vindt de gemeente Midden-Groningen het nodig dat ze continu de aandacht hiervoor blijven houden én als organisatie steeds hierin blijven ontwikkelen. Samen met de inwoners. Dat voorop. Dat willen ze doen door goed te luisteren, daarvan te leren om uiteindelijk met elkaar te kunnen groeien.
Van bewustwording naar doen
De gemeente Midden-Groningen werkt aan excellente dienstverlening door van “buiten naar binnen” te werken. Ze zoeken de dialoog met hun inwoners én met hun collega’s om te leren wat zorgt voor die excellente dienstverlening. De gemeente Midden-Groningen wil haar dienstverlening onder de loep nemen en meer inzicht krijgen in hoe inwoners aankijken tegen excellente dienstverlening van de gemeente. Ook willen ze inzicht in welke verwachtingen zij als klant hebben.
Een Reality check
Om de stap te zetten naar bewustwording en inzichten te krijgen, heeft de gemeente Midden-Groningen CMO STAMM gevraagd voor de uitvoering van een Reality Check. We vroegen inwoners en de gemeente welke beelden en verwachtingen ze van elkaar hebben. Deze vragen zijn voorgelegd aan ambtenaren, wethouders en raadsleden van de gemeente Midden-Groningen en aan een steekproef van 3.000 inwoners.
Klanttevredenheidsonderzoek (KTO).
Daarnaast heeft CMO STAMM inwoners gevraagd naar hun ervaringen met de dienstverlening van de gemeente en welke wensen er leven. Dit is op twee manieren gedaan; enerzijds is er een vragenlijst verzonden naar een steekproef van 3.800 inwoners waarin meerdere vragen worden gesteld over de dienstverlening in het afgelopen jaar. Anderzijds hebben via een door CMO STAMM ontwikkelde Survey Tool bezoekers aan het gemeentehuis kort een aantal vragen voorgelegd over het bezoek wat ze zojuist hebben gedaan. Met de Survey Tool kan op ieder moment inzicht worden verkregen in de uitkomsten.
Ook iets voor jouw gemeente?
Wij denken dat een Reality Check, een klanttevredenheidsonderzoek of een Survey Tool voor meer gemeenten interessant zijn. En dat de kennis die we daarin hebben opgedaan ook bruikbaar is voor beleidsmedewerkers van andere gemeenten in Groningen en Drenthe. Vraag ons gerust naar meer informatie. We denken daarin graag met je mee!
Hoe nu verder in Midden-Groningen?
We verwachten de uitkomsten en resultaten in februari 2021 samen met de gemeenten Midden-Groningen te kunnen delen. Zowel via de website van de gemeente als via social media.
Deel dit bericht.
Meer informatie.
- Saskia Duursma
- s.duursma@cmostamm.nl
- 06 124 139 41