Op 26 januari jl. vond in een leegstaand bankgebouw te Oosterwolde, het Noordelijk Congres Democratic Challenge ‘Voorbij bureaucratische knelpunten’ plaats.
We kijken terug op zeer goed bezocht, dynamisch en energiek congres, waar we tijdens de deelsessies noordelijke kennis, experimenten, initiatieven en andere vormen van democratie volop hebben gedeeld. Voorbeelden van de werkelijkheid, de kansen en de schurende elementen in beleid en praktijk. De inhoud hiervan is te vinden in het (beeld-) verslag.
Het congres is een mijlpaal op weg naar democratische vernieuwing. Een proces van vallen opstaan.
Job Cohen stelde tijdens zijn inleiding: ‘Democratie is geen rustig bezit meer’. Hij noemde het belang om lokale en provinciale democratie te versterken. De verbinding tussen de politieke structuur en wat gemeenschappen zelf doen, is belangrijk om populisme tegen te gaan. Doodgewone mensen die doodgewone dingen doen, die zijn belangrijk. ‘Zoeken naar overeenkomsten in plaats van verschillen’.
De dialoog is de basis voor vernieuwing democratie.
Jornt van Zuylen (Democratic Challenge/VNG) pleitte voor meervoudige democratie, maatwerkdemocratie en een toets op democratische waarden. ‘Experimenteren om een systeemverandering op gang te brengen’.
Via de link vindt u verdere informatie zoals het beeldverslag, presentaties en de uitkomsten van de deelsessies.
Het Noordelijk Congres Democratic Challenge werd op initiatief van CMO STAMM in gezamenlijkheid met de volgende noordelijke organisaties en instellingen georganiseerd:
Hoe versterk je lokale samenwerking? Hoe krijg je meer toeristen naar je regio? Hoe verbeter je (digitale) bereikbaarheid? Voor dit soort projecten kunnen dorpen soms subsidie krijgen met een Leader-aanvraag.
De afgelopen week heeft GS van Drenthe beschikkingen afgegeven aan mooie plannen voor dorpen in Zuid0ost-Drenthe. CMO STAMM is betrokken bij de totstandkoming van de strategie voor het subsidieprogramma Leader in Zuidoost-Drenthe. Wij ondersteunen op diverse plekken bij het maken van mooie plannen en de voorbereiding van een Leader-aanvraag (voor het versterken lokale samenwerking, de toeristische sector, het MKB, het verbeteren woon- en leefomgeving en de (digitale) bereikbaarheid). Een bruisend dorpscentrum voor Eexterveen en het 5 puntenplan in Schoonoord zijn plannen die met ondersteuning van CMO STAMM subsidie hebben gekregen. Zie ook het krantenartikel Forse subsidie voor dorpsplannen Schoonoord.
De cliëntondersteuning en de (over)belasting van de mantelzorg zijn belangrijke aangrijpingspunten voor verbetering van de Wmo, blijkt uit analyse van de uitkomsten het clientervaringsonderzoek Wmo 2015.
CMO STAMM en het Sociaal Planbureau Groningen hebben dit onderzoek in 2016 uitgevoerd in 29 Groningse en Drentse gemeenten. De uitkomsten zijn in oktober 2016 bekend gemaakt via de site clientervaringsonderzoek-wmo.nl. Aan het onderzoek namen in totaal ruim 8.000 Wmo-cliënten deel. Zij beantwoordden vragen over het contact met de gemeente, de kwaliteit van de ondersteuning en de effectiviteit. In de provincie Drenthe is doorgevraagd over de onafhankelijke cliëntondersteuning, in de provincie Groningen over de (over)belasting van de mantelzorg. In de nadere analyse van de onderzoeksuitkomsten leverden deze vragen nieuwe gezichtspunten op.
Eén van de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek 2015 was dat in zowel Groningen als Drenthe minder dan een kwart van de respondenten wist dat zij gebruik konden maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner.[1] De nadere analyse laat zien dat de Wmo-cliënten die dit wel wisten vaker tevreden zijn over het contact met de gemeente dan de andere Wmo-cliënten.
In acht Drentse gemeenten is gevraagd wie aanwezig waren bij het gesprek van de Wmo-cliënt met de gemeente. Op basis van nadere analyse van de data van deze gemeenten kunnen we melden dat cliënten die werden bijgestaan door een onafhankelijke cliëntondersteuner vaker tevreden zijn over de gekozen oplossing voor hun ondersteuningsvraag. Wmo-cliënten die in hun eentje het gesprek met de gemeente voerden waren vaker dan anderen ontevreden over het contact met de gemeente. Bovendien waren zij het minst op de hoogte van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat is opmerkelijk, want het ligt voor de hand dat de behoefte aan dergelijke ondersteuning het grootst is bij cliënten die geen naaste kunnen of willen meenemen naar het gesprek. Maar juist deze cliënten waren nog minder bekend met de mogelijkheden dan de andere cliënten.
De aanwezigheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner bij het gesprek met de gemeente lijkt grotere cliënttevredenheid op te leveren en betere oplossingen. ‘Lijkt’, want er kunnen andere factoren meespelen, bijvoorbeeld de kennis en sociale vaardigheden van de cliënten. Dit is niet onderzocht. Gemeenten die de onafhankelijke cliëntondersteuning nog beter onder de aandacht brengen zullen daarom naar verwachting in een volgend cliëntervaringsonderzoek niet alleen beter gaan scoren op vragen over het contact, maar ook op vragen over de kwaliteit en effectiviteit van de ondersteuning!
Verder laat de nadere analyse zien dat mensen die iemand anders dan een cliëntondersteuner of een familielid meenemen naar het gesprek minder tevreden zijn over de deskundigheid van de medewerker van de gemeente. Wij vermoeden dat die ‘iemand anders’ meestal de begeleider (zorgverlener) is van de cliënt. Het ligt voor de hand dat die professional meer specifieke deskundigheid over zijn eigen cliënt en diens ondersteuningsbehoefte heeft dan de medewerker van de gemeente.
De ondersteuning die Wmo-cliënten krijgen vanuit hun persoonlijk netwerk is van grote invloed op hun kwaliteit van leven. Meer dan 80% van de Wmo-cliënten ontvangt dergelijke ondersteuning, van hun partner, familie, vrienden of buren. In het verlengde hiervan is in achttien Groningse gemeenten in het cliëntervaringsonderzoek deze vraag voorgelegd: ‘heeft u het idee dat de naaste die voor u zorgt deze zorg aankan?’. Daarop antwoordde 18% van de respondenten ontkennend. Daarnaast is er een flinke groep (20%) die twijfelt of de mantelzorger het aankan. Nadere analyse van de Groningse data laat zien dat cliënten die ondersteuning vroegen omdat hun mantelzorger overbelast was of dreigde te raken op alle items van het cliëntervaringsonderzoek Wmo minder positieve ervaringen rapporteren dan andere Wmo-cliënten. Dit geldt zowel voor het contact met de gemeente als voor de kwaliteit en het effect van de ontvangen ondersteuning.
Deze uitkomst leidt tot het advies aan gemeenten om (nog) meer aandacht te besteden aan de belastbaarheid van de mantelzorg. De overbelaste mantelzorger lijkt een grote schaduw te werpen over de kwaliteit van leven, van de mantelzorger èn van de Wmo-cliënt.
De nadere analyse waarop dit artikel is gebaseerd was alleen mogelijk doordat 18 Groningse en 11 Drentse gemeenten samen optrokken bij het cliëntervaringsonderzoek 2015. Dit leidde er namelijk toe dat een aantal niet-verplichte vragen toch aan een groot aantal Wmo-cliënten is voorgelegd. Juist deze vragen zijn gebruikt voor de nadere analyse. Om de analyse verantwoord te kunnen uitvoeren zijn de onderzoeksdata van de afzonderlijke gemeenten per provincie samengevoegd. Dit was nodig om dat er per gemeente te weinig respondenten waren om een verband te kunnen leggen tussen antwoorden op verschillende items uit het onderzoek. Op provinciale schaal kon dat wel.
Achtergrondinformatie over de opzet en uitkomsten van het door CMO STAMM/Sociaal Planbureau Groningen uitgevoerde cliëntervaringsonderzoek 2015 is te vinden op http://clientervaringsonderzoek-wmo.nl.
[1] Gemeenten zijn verplicht onafhankelijke cliëntondersteuning als (gratis) algemene voorziening te organiseren.
Niet elke stichting heeft genoeg kennis in huis om bestuurlijk, financieel of communicatief alles uit de kast te halen. Eind januari 2017 organiseerden zes Noord-Nederlandse Uitdagingen daarom het kennis- en netwerkevenement ‘Goed Geregeld’ op het Hogeland College in Warffum. Het initiatief voor het organiseren van het evenement is in juni 2016 genomen door Stichting Groningse Uitdaging.
De Groningse Uitdaging is een ondernemersnetwerk dat bedrijven stimuleert hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen en daarmee het leefklimaat te verbeteren. Zij constateren via de aanvragen en de matches, dat stichtingen op allerlei punten versterkt kunnen worden, zoals bestuurlijk, financieel of communicatief.
Het evenement was een ontmoetingsplek voor bedrijven, maatschappelijke organisaties, studenten, lokale Uitdagingen en overheidsinstellingen. Het was een groeiplek, waar iedereen kon leren en ontwikkelen. Door het evenement krijgt maatschappelijk ondernemen in de provincie Groningen een positieve impuls en leren alle partijen met en van elkaar. De samenwerking tussen bedrijf, overheid, studenten en maatschappelijke organisaties versterkt het vrijwilligerswerk en daarmee ook de sociale cohesie in de provincie Groningen. Tijdens de bijeenkomst eind januari hebben maatschappelijke organisaties, verenigingen en stichtingen een organisatiescan uitgevoerd waarbij ze konden toetsen hoe goed ze onder andere hun financiën, marketing en hun organisatie- en vrijwilligersbeleid hebben geregeld. Vervolgens deden zij kennis en vaardigheden op in verschillende workshops.
Ook hebben bedrijven zich laten inspireren en haalden zij kennis op over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daarna vulden ze de MVO-scan in om te toetsen hoe zij de thema’s People, Planet en Profit hebben geregeld. Tot slot konden bestuurders, advies- en matchgroepleden van de zes Uitdagingen ervaringen uitwisselen en leren van en met elkaar.
Met ruim 100 deelnemers, 7 workshops, 34 coachingsgesprekken en een inspirerend MVO-programma was het een geslaagd evenement. Vanuit verschillende invalshoeken bespraken we de bedrijfsvoering van stichtingen en verenigingen. Aan bod kwamen:
Deelnemers aan het evenement koppelden enthousiast hun bevindingen terug.
“Een prachtig evenement waarin wij verschillende krachten hebben laten samenkomen: bedrijven, maatschappelijke organisaties en onderwijs. Dat verdient een vervolg. De Noord-Groningse Uitdaging gaat dit jaar in ieder geval een drietal inloopspreekuren verzorgen voor stichtingen en verenigingen over financiën, over juridische zaken en over bancaire zaken. Hoe mooi is het om te zien dat het simpele feit dat mensen met elkaar in contact worden gebracht al zo veel energie geeft. Kennis delen is leuk en maakt de wereld net een beetje mooier.”
“Bijzonder inspirerende ontmoetingen tussen maatschappelijke organisaties en bedrijven.”
“Om samen in de Noordoost-Nederland te zien dat er zoveel betrokken mensen zijn, zowel ondernemers als vrijwilligers, geeft het gevoel van ‘Samen sterk’. Doordat er ook nog een groepje zeer enthousiaste studenten de organisatie en boost gaven, was het voor mij meer dan een geslaagd event en zeker voor herhaling vatbaar.”
“Verrassende en verrijkende ontmoetingen met een zeer divers gezelschap, samen voor een doel: de samenleving in Noordoost-Nederland versterken. Hartverwarmend en voor herhaling vatbaar!”
Wie kinderen en jongeren tot en met 23 jaar optimaal wil laten opgroeien, kan sinds kort gebruikmaken van de film Jongeren hebben veel in hun (mantelzorg)mars!
De film vertelt de verhalen van jonge mantelzorgers zelf. Allemaal met een eigen achtergrond in de provincie Groningen, een andere thuissituatie en van verschillende leeftijden. De film is gemaakt in opdracht van het provinciale expertteam Jonge Mantelzorg Groningen waarin CMO STAMM samen met lokale experts én met jonge mantelzorgers activiteiten ontwikkelt, informatie bundelt en zoveel mogelijk kennis deelt.
Als je opgroeit in een gezin waar iemand chronisch ziek is, een verstandelijke of lichamelijke beperking heeft of verslavings- of psychische problemen heeft, heb je vaak nog meer in je mars dan andere leeftijdgenoten. Deze jongeren combineren school vaak met huishoudelijke taken en proberen intussen hun eigen leven ook nog vorm te geven. De film kan gebruikt worden tijdens voorlichtingsbijeenkomsten. Als geheel (20 min.) of in onderdelen; voor basisschoolleeftijd (10 min) en/of voor oudere jongeren en ‘het werkveld’ (10 min.).
De verhalen van de geïnterviewde zijn indrukwekkend en roepen allerlei vragen op. Na vertoning van de film is er altijd een vervolg nodig. Alleen dan is de film gratis aan te vragen. Zo is de film in de gemeente Zuidhorn onderdeel van de jaarlijkse ronde in de hoogste klassen van alle basisscholen. In de gemeente Bedum is de film een eerste stap voor professionals binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin om hun aanbod verder te optimaliseren en wil het CJG in de regio Delfzijl, Appingedam en Loppersum graag laagdrempelig en interactief aan de slag met leerlingen op het voortgezet onderwijs. En zo zijn er veel meer mogelijkheden om de film in te kunnen zetten!
Meer informatie of de film aanvragen? Neem contact op met Rika Ringersma.