Tekst vergroten Tekst verkleinen Letter afstand vergroten Letter afstand verkleinen

Monitor Discriminatie 2016 Noord-Nederland.

In de studie Overall rapportage sociaal domein 2015 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), werden verrassend grote regionale verschillen in het gebruik van sociaaldomeinvoorzieningen geconstateerd. Vooral de gebieden Groningen en Oost-Drenthe vielen op. Eind 2016 is met lokale beleidsmakers, vertegenwoordigers van uitvoeringsorganisaties en experts gezocht naar mogelijke verklaringen voor het geconstateerde hoge voorzieningengebruik in Drenthe.

Rapport Regionale verschillen geduid: Exploratief onderzoek naar hoog voorzieningengebruik in het sociale domein, 2017

Zie ook het persbericht over het rapport Regionale verschillen geduid

Drenthe is de eerste regenboogprovincie van Nederland en inmiddels zijn bijna alle Drentse gemeenten ook regenbooggemeente, in navolging van de koplopergemeente Assen. Provincie en gemeenten willen hiermee een impuls geven aan de sociale acceptatie, de zichtbaarheid en de veiligheid van lesbiennes, homo- en biseksuelen en transgenders in Drenthe.

Zoeken naar nieuwe manieren om de verschillende bewegingen in de maatschappij weer te verbinden met de politieke democratie.

Rapport ‘Van schooladvies naar schoolkeuze’, met uitkomsten van een enquête onder ouders van oud-groep-8-leerlingen die nu in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs zitten.

Zicht op prestaties in het voortgezet onderwijs. Haal meer uit uw leerlingenadministratie.

Aanleiding

Als een leerling in een latere fase van zijn opleiding alsnog moet afstromen is dat extra belastend voor de leerling. Daarnaast kost het uw school geld en levert het extra werk op voor docenten. Een goede determinatie is belangrijk.

Uitdaging

De uitdaging is dan ook risicofactoren in kaart te brengen die de kans op doubleren en afstromen vergroten. Inzicht in deze factoren kan bijdragen aan een betere determinatie.

Aanpak

Door gebruik te maken van informatie uit uw leerlingenadministratie (SOM, MAGISTER e.d.)  kan de determinatie en (onderbroken) doorstroom van cohorten leerlingen in beeld worden gebracht.

Resultaat

Door leerlingen in hun schoolloopbaan te volgen kunnen we vragen beantwoorden als:

  • Hoe vaak wordt een opleiding onvertraagd en op hetzelfde niveau doorlopen?;
  • Hoe vaak wordt er op- en afgestroomd?;
  • Hoe vaak wordt er gedoubleerd?;
  • Zijn er verschillen in opstroom, afstroom en doorstroom tussen jongens en meisjes?;
  • In hoeverre speelt de school van herkomst, het vo-advies of de score op de eindtoets een rol?;
  • Zijn er aanwijsbare factoren waardoor er meer risico op doubleren of afstroom bestaat?;
  • Wat voor eindcijfers halen leerlingen in de brugklas voor de (kern)vakken en wat is de voorspellende waarde hiervan voor het succesvol doorlopen van de opleiding?

Meer informatie

Wilt u als schoolbestuur of school ook meer informatie halen uit uw leerlingenadministratie? CMO STAMM analyseert de beschikbare data voor u waardoor vragen over bijvoorbeeld doorstroom, op- en afstroom beantwoord kunnen worden.

© 2025 CMO STAMM - Disclaimer - Privacyverklaring - Sitemap

X