Talenten en vaardigheden van kinderen verschillen. Evenals interesses en wensen ten aanzien van een vervolgopleiding. Dat is prima, maar een schoolloopbaan en schoolsucces mogen niet afhankelijk zijn van de achtergrond van leerlingen. Dat blijkt vaak nog wel zo te zijn. Ieder kind verdient gelijke kansen om zich naar eigen potentie te ontwikkelen! Gelet op herkomst, opleiding en financiële situatie van ouders hebben Drentse basisscholen vaker te maken met leerlingen met een iets minder gunstige uitgangspositie dan gemiddeld in Nederland. Kansengelijkheid is een belangrijk thema binnen de Drentse Onderwijsmonitor. De monitor geeft inzicht in factoren die de kansengelijkheid beïnvloeden.
Indrukwekkende en belangrijke verhalen werden verteld door jongeren tijdens een spiegelgesprek over hun ervaringen met schooluitval en terugkeer na schooluitval. Hoe verliep hun zoektocht naar perspectief?
In navolging van de werksessie vroegsignalering van schulden bij jongeren werd Eurocoach Titania Meijering van de Groningse Kredietbank geïnterviewd.
De kansenongelijkheid is toegenomen. Corona raakte kwetsbare kinderen extra hard. Leerlingen kregen bijvoorbeeld lagere schooladviezen.
Uit een flitspeiling onder Drentse jongeren tussen de 12 en 25 jaar blijkt dat er behoefte is aan activiteiten in de zomer. Ook dit jaar is er per gemeente een activiteitenprogramma voor en door jongeren in de zomervakantie.
In het tweede Inspiratiecafé, waar inwonersinitiatieven en verschillende organisaties elkaar inspireerden, stond een specifieke groep centraal: de jongeren!
Het aantal jongeren dat verzuimt van school of thuiszit is onverminderd hoog. C4Youth onderzoekt samen met ouders, jongeren, leerkrachten, beleidsmakers en hulpverleners wat er gedaan kan worden om het tij te keren.
Wij zijn gek op kennis delen en houden je graag op de hoogte met blogs, nieuws en projecten rondom actuele maatschappelijke thema’s. Ook de nieuwsbrief in je mailbox? Meld je hier aan.